Opschakelen naar meer verkeersveiligheid

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:dr. Letty Aarts, ir. Rob Eenink, dr. ir. Wendy Weijermar
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:05-02-2015

Deze studie verkent welke extra en vooral welke effectieve en&maatschappelijk aanvaardbare verkeersveiligheidsmaatregelen&nog vóór 2020 genomen kunnen worden. Aanleiding&vormt de inschatting dat de doelstelling voor het maximaal&aantal ernstig verkeersgewonden (10.600 in 2020) zeer waarschijnlijk&niet haalbaar is.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Wil men de verkeersveiligheid verder verbeteren, dan moet er fors worden geïnvesteerd in betere wegen en fietsvoorzieningen. Voor andere maatregelen die verkeersveiligheid kunnen verbeteren, zoals de fietshelm, is waarschijnlijk onvoldoende draagvlak.

    De SWOV komt in de studie tot 18 min meer kansrijke maatregelen die de slachtoffercijfers in 2020 kunnen terugdringen. Een voor verkeersveiligheid geoptimaliseerde variant van ‘Anders Betalen voor Mobiliteit’ staat bovenaan het lijstje.

    Ook de meeste andere maatregelen zijn bekend, maar zouden geïntensiveerd moeten worden. Zo pleit de SWOV voor het veiliger inrichten van 30- en 50 km-wegen en 60-80 km-wegen. En voor een forse verbetering van de fietsinfrastructuur (minimaal 50 procent verbetering t.o.v. de bestaande infrastructuur).

    Verder denkt men aan maatregelen om snelheidsovertreders en rijden onder invloed harder aan te pakken, onder meer door een verdubbeling van de handhavingsinspanning. Aan de andere kant zouden er meer geloofwaardige snelheidslimieten moeten komen en ook ISA, een systeem dat de bestuurder duidelijk laat merken dat hij te hard rijdt, kan zoden aan de dijk zetten.

    Ten aanzien van de fiets stelt de SWOV dat zichtbaarheid van en zicht voor de fietsers op een hogere plan moet worden gebracht. En ook de fietshelm staat op de SWOV-verlanglijst: verplicht voor kinderen en ouderen, en ook voor snorfietsers.

    Voor hen, en voor de bromfietsers zou ook een beschermend jack – waarover overigens nog weinig bekend is – vruchten kunnen afwerpen.

    De SWOV heeft ook gekeken of er draagvlak was voor dergelijke maatregelen bij organisaties van weggebruikers, bedrijven, overheden en onderzoekinstituten. Dan blijkt dat veel maatregelen - zoals het anders inrichten van wegen – op weerstand kunnen rekenen omdat ze teveel geld kosten. En andere maatregelen kunnen rekenen op weinig draagvlak, zoals de fietshelm.

    Als alle 18 maatregelen echter uitgevoerd zouden worden, komen de doelstellingen voor ernstig gewonden en doden wel weer binnen bereik, aldus de SWOV. Als alleen de maatregelen worden uitgevoerd waarvoor brede steun is, hangt het resultaat vooral af van de bereidheid tot investeren in veiliger infrastructuur. Met hoge investeringen zijn de doelstellingen alsnog haalbaar. Maar zonder hoge investeringen en/of het ontbreken van draagvlak voor bepaalde maatregelen, zal met name het aantal ernstig gewonden onvoldoende worden teruggedrongen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Opschakelen naar meer verkeersveiligheid

Scroll naar boven