Onderzoek fietsongevallen op kruispunten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-09-2023
De aanwezigheid van fietspaden leidt tot een lager ongevalsrisico op kruispunten met verkeerslichten. Ook de aanwezigheid van verkeerslichten voor afslaand autoverkeer draagt in principe bij aan de veiligheid, maar vanwege de langere wachttijd rijden mogelijk meer fietsers door rood. Dit blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van de Technische Universiteit Dresden.

In Duitsland gebeurt tweederde van de fietsongevallen op een kruispunt. Op kruispunten met verkeerslichten is het risico groot vanwege de complexiteit en de grote verkeersvolumes. Wetenschappers van de Technische Universiteit Dresden deden onderzoek naar de invloed van de verkeersvolumes en de aanwezigheid van fietsinfrastructuur op de veiligheid van kruispunten met verkeerslichten. Hiervoor gebruikten ze data over verkeersvolumes en ongevallen op 142 kruispunten in München en 127 in Dresden. Ze verdeelden deze in drie typen om onderscheid te maken naar fietsinfrastructuur: kruispunten met fietspaden op beide straten, alleen op de hoofdstraat of geen fietspaden. Daarnaast maakten ze onderscheid in drie typen ongevallen, die het meest relevant zijn voor fietsers op kruispunten met verkeerslichten: conflict met een afslaand voertuig, voorrangsconflict en controleverlies.
 
De resultaten van de studie, waarin 1218 ongevallen zijn geanalyseerd, bevestigen dat blootstelling de belangrijkste verklarende variabele is voor fietsongevallen. Het fietsvolume was in alle onderzochte gevallen een belangrijke factor behalve in relatie tot controleverlies. Het ongevalsrisico door blootstelling aan motorvoertuigen is hoger dan aan andere fietsers.
Kruispunten met een lagere complexiteit en lagere motorvoertuigvolumes nodigen uit tot meer risicovol gedrag door fietsers, zoals door rood rijden. Deze factoren hadden hier meer invloed dan blootstelling.
Het aantal fasen in de verkeersregeling komt niet als significant uit het onderzoek maar dat is omdat er hierbij twee factoren tegen elkaar in werken. Met aparte verkeerslichten voor afslaand verkeer neemt het risico op ongevallen door afslaand verkeer af, maar vanwege de langere cyclustijd door de extra fasen neemt het risico op een ongeval door geen voorrang verlenen toe.
Tenslotte tellen kruispunten met fietspaden meer ongevallen, maar dat beeld is vertekend door de grote fietsvolumes die van deze kruispunten gebruikmaken. Het individuele risico op een ongeval is minder.
 
Deze studie is recent gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Safety Research.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Onderzoek fietsongevallen op kruispunten

Scroll naar boven