OV-fiets niet naar NS

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-11-2006
OV-fiets gaat niet over naar de NS. Dat heeft het bestuur van de Stichting OV-fiets laten weten aan NS en ProRail. Die tonen zich teleurgesteld over het besluit.

OV-fiets gaat niet over naar de NS. Dat heeft het bestuur van de Stichting OV-fiets laten weten aan NS en ProRail. Die tonen zich teleurgesteld over het besluit.

Reden dat de Stichting niet bij de NS wil intrekken is dat het aanbod van NS niet tegemoet aan drie uitgangspunten van OV-fiets:
1. afspraken met de Stichting OV-fiets
2. financi�le en organisatorische zelfstandigheid
3. zeggenschap regionale overheden en consumentenorganisaties.

De Stichting heeft besloten om de OV-fiets per 1 januari 2007 te blijven aanbieden 'als een maatschappelijk, niet-commercieel product voor alle reizigers'. Daarmee zijn de bijna 30.000 pashouders en de samenleving het best gediend, aldus de Stichting.
'OV-fiets gaat vanaf 1 januari 2007 verder als een kostendekkend product voor alle reiziger'.
Overal waar OV-fiets welkom is ? dus waar een overheid, vervoerbedrijf of andere partij ruimte beschikbaar stelt in de vorm van bijvoorbeeld een bewaakte stalling, automatische OV-fietskluizen of een OV-fietsbox ? garandeert OV-fiets vanaf 1 januari 2007 een kostendekkende exploitatie, aldus de Stichting.
Deze formule functioneert nu al, zo benadrukt OV-fiets: regionale overheden als provincies en stadsregio's en vervoerders als Arriva en Veolia hebben het afgelopen jaar voor 1,75 miljoen euro aan infrastructuur aangeboden. OV-fiets krijgt steeds meer huurlocaties bij andere knooppunten dan NS-stations: busstations, fast-ferrysteigers, haltes van RandstadRail, metrostations, P+R terreinen, transferia en treinstations op regionale spoorlijnen.
Hoewel een eventuele overname van OV-fiets door NS nu van de baan is, wil OV-fiets nog steeds graag ketenpartner worden van NS. Ook met NS zou de Stichting graag afspraken maken. Bijvoorbeeld over de toegang tot NS-stallingen, promotie onder treinreizigers, verhuur via de OV-chipkaart en uitbreiding van infrastructuur.

Negatieve reacties
Stan Lauret van het IPO toont zich onaangenaam verrast door de mededeling van OV-fiets. 'Ik ben er niet gelukkig mee, en had ook een andere uitkomst verwacht van het overleg tussen NS en OV-fiets. NS is een grote en belangrijke partner en ik ben benieuwd hoe men dat nu denkt aan te pakken, hoe de businesscase eruit ziet. Ik ga nu eerst met mijn achterban overleggen wat dit betekent voor de samenwerking tussen provincies en OV-fiets.'


Cees Miedema van NS wil voorlopig even afwachten: 'Wij hebben een aanbieding gedaan voor een sluitende exploitatie. Ov-fiets gaat daar niet op in, en het is nu aan Prorail en V&W hoe verder. Ik ben ook heel benieuwd hoe OV-fiets tot een sluitende exploitatie denkt te kunnen komen. Volgens mij rekent men teveel op bijdragen vanuit het rijk. Ik wil daar eerst meer over weten, voordat ik kan zeggen of de NS ermee in zee wil gaan.'

Bestuurslid Marc Maartens van OV-fiets is niet echt onder de indruk van de reacties. 'Eigenlijk verandert er niet zoveel. We blijven gewoon afspraken maken met individuele partijen. Zo staan er projecten op de rol samen met Zuid-Holland, Haaglanden, Rotterdam, ROA, enzovoort. Die investeren ook in projecten. Ook werken we samen met vervoerbedrijven, bijvoorbeeld in Groningen en Friesland. Dat gaat gewoon door. En dat willen we ook gaan doen met NS. We hopen dan wel dat NS meer huurlocaties gaat openen en ook actief wordt op het terrein van marketing, want daar ontbreekt nu veel aan.'
Het feit dat V&W heeft laten weten niet te kunnen investeren gezien bepaalde EU-regels die concurrentievervalsing moeten tegengaan, is volgens Maartens een beetje een drogreden: 'Dat hoor ik steeds, maar het gaat om relatief geringe bedragen. En ik denk dat de Kamer zich er dan maar eens over moet uitspreken.'

Prorail: continu�teit OV-fiets onzeker
'Het stichtingsbestuur van OV-fiets komt haar afspraken met ProRail niet na en blokkeert de overdracht van de formule naar de NS', zo reageert Prorail.
'De stichting exploiteerde de afgelopen twee jaar in opdracht van ProRail OV-fiets, waarna een commerci�le marktpartij de formule op 1 januari 2007 kan overnemen. ProRail is op tijd op zoek gegaan naar een overnamekandidaat en heeft die gevonden, namelijk NS. ProRail heeft voor deze overgang de steun gekregen van Fietsersbond, ANWB en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het stichtingsbestuur OV-fiets weigert echter aan de overgang mee te werken en staat onder andere het gebruikersbestand niet af (ongeveer 25.000 gebruikers). ProRail bekijkt momenteel alle mogelijkheden zodat verhuur van OV-fietsen ook in 2007 mogelijk blijft.'
ProRail vindt dat de NS een goed bod heeft gedaan op OV-fiets; de formule blijft onverkort overeind, waar nodig wordt de stallingsruimte voor OV-fiets bij NS-stations uitgebreid, geautomatiseerde stallingen worden toegankelijk gemaakt voor OV-fietsen en de prijs voor het huren van een fiets blijft gelijk.
ProRail is eigenaar van de formule OV-fiets. Bij de start van OV-fiets in 2000 is met de overheid afgesproken dat ProRail de exploitatie tot 1 januari 2007 onder haar hoede zou nemen. De stichting OV-fiets wil echter tot op heden niet meewerken aan de overgang naar NS. Voor de overgang van de ongeveer 25.000 gebruikers is medewerking van de stichting noodzakelijk, maar de wil om aan de gemaakte afspraken te voldoen, ontbreekt, zo stelt Prorail verder.

Relevantie

Scroll naar boven