Notitie Fietsdeelsystemen in Antwerpen - het succes van de Velo

  • Soort:Notities
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:30-06-2016

Antwerpen heeft verschillende fietsdeel- en huurfietssystemen naast elkaar. Voor Nederland is het Antwerpse voorbeeld interessant omdat, anders dan in andere steden met een fietsdeelsysteem, het fietsbezit onder inwoners vrij hoog is (plusminus 50 procent bezit een fiets). Vandaar dat er begin juni 2016 door APPM en The New Drive een excursie naar de stad aan de Schelde werd georganiseerd. Deze notitie doet verslag van de bevindingen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Antwerpen heeft verschillende fietsdeel- en huurfietssystemen naast elkaar, waaronder Blue Bike geënt op de Nederlandse OV-fiets en een groot fijnmazig stadsdeelfietsensysteem: Velo, vergelijkbaar met Vélib in Parijs en Bicing in Barcelona. Voor Nederland is het Antwerpse voorbeeld interessant omdat, anders dan in andere steden met een fietsdeelsysteem, het fietsbezit onder inwoners vrij hoog is (plusminus 50 procent bezit een fiets). Vandaar dat er begin juni 2016 door APPM en The New Drive een excursie naar de stad aan de Schelde werd georganiseerd.

    Nederland heeft behalve het zeer succesvolle OV-fiets nog nauwelijks fietsdeelsystemen. Een fijnmazig stadsdeelfietsensysteem à la Vélib bestaat niet. Als reden daarvoor wordt vaak verwezen naar het hoge fietsbezit van de Nederlanders. Toch wordt er veel gesproken over de oplossing deelfiets. Bijna iedereen heeft weliswaar een fiets, er blijven ook momenten dat je die fiets niet bij de hand hebt. En dan is een deelfiets interessant. 

    Daarbij komt dat de techniek die deelfietsensystemen faciliteert voortschrijdt en de verbreiding van de smartphone veel mogelijk maakt. Steeds meer gemeenten, provincies maar ook  publiek-private samenwerkingsverbanden, vervoerbedrijven en VVV’s hebben interesse in deelfietssystemen. Voorjaar 2016  is Hopperpoint gestart in Eindhoven en Tilburg, Gobikes worden verwacht in Rotterdam. En er staan meerdere initiatieven in startblokken. Nijmegen zou willen beginnen met een klein (16 fietsen) experiment bij transferium. Maastricht Bereikbaar kijkt serieus naar mogelijkheden van deelfietsen. Hello Zuidas (publiek-private samenwerking op de Amsterdamse Zuidas) zou voorzichtig willen beginnen met 8 à 10 stations voor deelfietsen (op de eerste plaats voor werknemers maar wel uit te breiden naar bezoekers). En bij Syntus ziet men de deelfiets als een oplossing zijn voor het inkrimpen van slechte gebruikte buslijnen. Tot slot heeft de ketenploeg van de Tour de Force (de agenda fiets van de gezamenlijke overheden) de opdracht de  fiets  in ketens van  fiets-OV en fiets-auto te optimaliseren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Notitie Fietsdeelsystemen in Antwerpen het succes van de Velo

Scroll naar boven