NS wordt aangesproken op deur-tot-deur vervoer

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-04-2014

De NS zal worden afgerekend op de prestaties in de hele vervoerketen. Van deur-tot-deur, inclusief de daarbij behorende fietsvoorzieningen. Dat staat in de concept-vervoerconcessie die voor inspraak is vrijgegeven.


NS werkt zowel zelfstandig als gezamenlijk met decentrale overheden, regionale vervoerders, infrastructuurbeheerder en consumentenorganisaties, aan een zo onbelemmerd mogelijke deur tot deur reis voor de reiziger, aldus de concept-concessie. Daartoe ontwikkelt NS ontwikkelt samen met de andere vervoerders een ‘dashboard van informatie-indicatoren’ waarmee de verbetering van de reis van deur-tot-deur in beeld wordt gebracht.

In de concept-concessie wordt veel aandacht geschonken aan de fiets. De NS moet bijvoorbeeld zorgen, samen met andere partijen, voor voldoende fietsparkeerplaatsen in de stationsgebieden en voor optimale benutting van de beschikbare fietsparkeerplaatsen in het stationsgebied. En op een redelijke loopafstand van een station (maximaal 400 meter) zullen gratis fietsparkeermogelijkheden beschikbaar moeten blijven.

Op verzoek van decentrale overheden moet NS meewerken aan het opstellen van integrale business cases van fietsparkeervoorzieningen, ‘waarbij partijen er naar streven deze sluitend te maken.’

Daarbij komen alle aspecten van fietsparkeren aan de orde: kosten van aanleg, beheer en onderhoud, exploitatie, handhaving en ruimtelijke inpassing.
In aanloop naar de voorgenomen decentralisatie van beleid, waarbij gemeentes verantwoordelijk worden voor de aanleg, beheer en onderhoud, exploitatie en handhaving van fietsenstallingen, werkt NS constructief mee aan beleidsinitiatieven van gemeenten op het gebied van fietsparkeren in stationsgebieden, zo valt verder in de concept-overeenkomst te lezen.

Naast de vervoerconcessie ligt ook de beheerconcessie 2015 2025 ter inspraak waarvoor Prorail aan de bak moet.

ProRail voert onder andere het programma fietsparkeren bij stations uit. IenM ondersteunt decentrale overheden hier financieel in door tot 2020 onder bepaalde voorwaarden de bouw van extra fietsparkeerplaatsen te co-financieren. De kosten voor exploitatie en handhaving zijn voor rekening van exploitanten en decentrale overheden.
‘De regie ligt bij de decentrale overheden. ProRail werkt actief mee om samen met andere partijen te zorgen voor voldoende fietsparkeerplekken en te zorgen voor optimale benutting van de capaciteit’, aldus meldt de concept-beheersconcessie.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

NS wordt aangesproken op deur-tot-deur vervoer

Scroll naar boven