Monitoring fietsveiligheid

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Dr. G.J. Wijlhuizen & dr. L.T. Aarts
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:21-03-2014

Naast goede ongevallengegevens zijn er verkeersveiligheidsindicatoren (SPI&'s) nodig om decentraal&beleid op te kunnen baseren. Bij diverse overheden is de vraag ontstaan om gegevens daarvoor
te gaan verzamelen. Dit rapport inventariseert de mogelijke indicatoren voor ‘fietsveiligheid&'&en bevat een eerste opzet voor een gestructureerde methode om deze indicatoren te meten. Daarmee kan fietsveiligheid op verschillende typen wegen in verschillende regio&r


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Er is behoefte aan een beeldbank om de verkeeronveiligheid van fietsers beter te kunnen volgen. Daarin kunnen wegkenmerken worden vastgelegd die van invloed zijn op de fietsveiligheid.

    Dat stelt de SWOV in het rapport 'Monitoring fietsveiligheid' waarin voorstellen worden gedaan om de verkeersonveiligheid van fietsers beter in kaart te brengen.

    Dat is volgens de SWOV nodig omdat er de laatste jaren minder black spots en minder verkeersdoden zijn, maar ook vanwege de teruggelopen kwaliteit van de ongevallenregistratie.

    Deze ontwikkeling was aanleiding om op zoek te gaan naar andere indicatoren om de verkeersveiligheidssituatie aan af te lezen, zoals kenmerken van wegen of de aanwezigheid van verschillende onveilige gedragingen zoals rijden onder invloed.

    De SWOV komt op basis van fietsongevallenanalyses tot een aantal indicatoren die het meest relevant worden geacht voor de fietsveiligheid.

    Dat zijn onder meer infrastructurele indicatoren die verband houden met enkelvoudige fietsongevallen (slippen, controleverlies, botsen tegen object, van de weg raken), zoals de kwaliteit van fietswegdek, de breedte van het fietswegdek en de verlichting.

    Daarnaast onderkent men infrastructurele indicatoren die verband houden met oversteekongevallen, zoals het aantal kruispunten dat fietsers passeren per kilometer
    gereden fietsafstand en snelheidsverschillen tussen weggebruikers.

    Indicatoren die verband houden met ongevallen op wegvakken zijn bijvoorbeeld snelheidsverschillen tussen weggebruikers en de wijze en mate van scheiden van verkeersdeelnemers.

    Ook alcoholgebruik onder fietsers en het voeren van fietsverlichting spelen een rol.

    Om deze indicatoren te kunnen blijven volgen, beveelt de SWOV een fietsveiligheidsmonitor op te zetten, voor een belangrijk deel gebaseerd op beelden die steekproefsgewijs, bijvoorbeeld eens per jaar, worden gemaakt van de buitenomgeving.

Relevantie

Scroll naar boven