Mobiele telefoongebruik op de fiets neemt toe

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-04-2024
Steeds meer mensen gebruiken wel eens de telefoon op de fiets, en wie dat doet doet het ook steeds vaker. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Barometer voor mobiele telefoongebruik in het verkeer die SWOV uitvoert in opdracht van Interpolis.

De resultaten van de Interpolis Barometer 2023 laten zien dat ook in het algemeen het mobiele telefoongebruik in het verkeer toeneemt. Voor voetgangers, fietsers en automobilisten samen steeg het aantal mensen dat onderweg wel eens van de telefoon gebruik maakt van 72 procent in 2021 naar 75 procent in 2023. Deze cijfers zijn gebaseerd op ingevulde vragenlijsten door 3694 volwassen verkeersdeelnemers en 317 jongeren van 12 t/m 17 jaar.


 Bron: SWOV (2023)

Fietsers
Van de volwassen deelnemers zegt 64,3 procent wel eens de telefoon te gebruiken op de fiets, tegenover 73,7 procent van de automobilisten en 86,6 procent van de voetgangers. Het is in 2023 1,5 keer zo waarschijnlijk dat iemand op de fiets wel eens de telefoon gebruikt dan in 2017. Van de jongere fietsers gebruikt 70,8 procent wel eens de telefoon. De mate van telefoongebruik is onder fietsers een klein beetje toegenomen.
 
Navigatie en muziek luisteren
De handeling die volwassen fietsers het meest uitvoeren op de telefoon is het instellen van de navigatie, gevolgd door berichten lezen en berichten sturen. Dit jaar vroeg men voor het eerst of mensen ook aan online vergaderingen deelnamen in het verkeer: 14,5 procent van de fietsers zegt dit wel eens te doen, bij de helft gaat het om een groepsvergadering. Jongeren gebruiken hun telefoon op de fiets vooral om muziek te luisteren, gevolgd door berichten lezen en berichten sturen.
 
Leeftijd
Het telefoongebruik is het hoogst in de categorie 18-24 jaar – bijna 90 procent.  Tijdens stilstand gebruikt 90 procent van deze groep wel eens de telefoon, tijdens het rijden 80 procent. Voor alle leeftijdsgroepen is het telefoongebruik tijdens het rijden lager dan tijdens stilstand, maar voor mensen boven de 45 is het verschil het grootst. Zij gebruik de telefoon tijdens het rijden ruim de helft minder vaak dan in stilstand.
 
Motivatie  
Als belangrijkste redenen om de telefoon te gebruiken noemen volwassen fietsers omdat het handig is, omdat je bereikbaar bent in noodgevallen, uit gewoonte of uit nieuwsgierigheid. Jongeren noemen als belangrijkste redenen het gebruik uit gewoonte, omdat het handig is, uit nieuwsgierigheid of om altijd bereikbaar te zijn.
 
Probleem
39,5 procent van de volwassen telefoongebruikers vindt zijn eigen telefoongebruik op de fiets geen probleem, 31,5 procent zegt de telefoon niet te gebruiken. Bij jongeren vindt 46,4 het geen probleem en 29 procent enigszins een probleem. Van de volwassenen zou 11 procent het eigen telefoongebruik op de fiets willen verminderen, onder de jongeren is dat 22 procent.
55 procent van de volwassen fietsers en 43 procent van de jongeren schatten de kans op een boete laag tot zeer laag in.
 
Psychologische factoren
Als iemand een groter vertrouwen heeft in eigen bekwaamheid, iemands sociale omgeving er positiever tegenover staat en als iemand een lagere risicoperceptie heeft dan is de kans groter dat iemand een mobiele telefoon op de fiets gebruikt. Bij jongeren spelen alleen de eerste twee factoren een rol.
 
Het volledige onderzoek van SWOV met daarin ook de cijfers voor automobilisten en voetgangers is hier te vinden.
 
 
Bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
 
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Mobiele telefoongebruik op de fiets neemt toe

Scroll naar boven