Mini-rotondes als alternatief voor drempels

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:20-09-2006
Mini-rotondes zijn in het Amerikaanse Seattle aan een opmars bezig. Om de snelheden in woonwijken te drukken zijn er inmiddels zo&'n 800 aangelegd. Het aantal ongevallen loopt na aanleg van zo&'n mini-rotonde met 94% terug.

Mini-rotondes zijn in het Amerikaanse Seattle aan een opmars bezig. Om de snelheden in woonwijken te drukken zijn er inmiddels zo'n 800 aangelegd. Het aantal ongevallen loopt na aanleg van zo'n minirotonde met 94% terug.

Seattle begon al in 1973 met de aanleg van de mini-rotondes. Iedere rotonde wordt speciaal voor de lokale situatie ontworpen. De meeste woonstraten in Seattle zijn 7,7m breed en de rotondes hebben een doorsnee van 3,7 tot 4,9 m. Een 13,7 meter lange vrachtauto dient als ontwerpvoertuig.
Een mini-rotonde kost 4000 tot 7000 dollar. De rotondes worden meestal door buurtbewoners aangekleed met beplanting.
Fietsers waarderen de mini-rotondes over het algemeen positief. In sommige Amerikaanse steden ziet men ze als alternatief voor de verkeersdrempel. Opvallend is dat de mini-rotondes niet leiden tot minder verkeer. Dat is positief uit te leggen voor situaties waarbij men het verkeer niet wil verdringen naar nabijgelegen (woon)straten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Mini-rotondes als alternatief voor drempels

Scroll naar boven