Minder fietsdoden in 2007

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-04-2008

In 2007 kwamen 791 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dit zijn er 20 minder dan een jaar eerder, een afname van 2,5 % ten opzichte van 2006. Toen eiste het verkeer nog 811 dodelijke slachtoffers. Het aantal dodelijke fietsslachtoffers liep terug van 216 in 2006 naar 189 in 2007 (- 12,5%). In 2007 vielen er 13 doden als gevolg van een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto, tegenover 26 in 2006. Hierbij ging het in 8 gevallen om een fietser, tegenover 19 doden onder fietsers in 2006.


Gezien de weersomstandigheden vorig jaar, komt de daling van het aantal fietskilometers voor het Fietsberaad niet onverwacht. Uit eerder onderzoek van het Fietsberaad blijkt dat er een duidelijke relatie ligt tussen de weersomstandigheden (regen en temperatuur) en het gebruik van de fiets en het aantal verkeersslachtoffers. 

In 2007 is onder de 15 tot 20-jarigen het aantal verkeersdoden juist gestegen. Het gaat daarbij vooral om brom- en snorfietsers. Ook bij de twintigers steeg het aantal verkeersdoden na een gestage daling in de laatste jaren. Al jaren vallen landelijk de meeste dodelijke verkeersslachtoffers in deze leeftijdsgroep. Zes op de tien van de twintigers die overleed door een verkeersongeval was inzittende van een auto. Een deel van de toename van 2006 op 2007 zit bij deze leeftijdsgroep echter bij de fietsers. Bij veertigers en zestigers is het aantal overledenen juist gedaald. Het aantal overleden veertigers is in de voorgaande jaren nooit onder de honderd geweest. De helft van de daling betreft autobestuurders of hun passagiers. Bij zestigers gaat het grotendeels om fietsers.

De cijfers werden bekend gemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidcongres. Op het congres meldde de SWOV verder dat onderzoek is gestart naar de vraag op welke wijze het jaarlijks aantal verkeersdoden in 2020 tot minder dan 500 kan worden teruggebracht. Dit is een aanscherping van de oorspronkelijke doelstelling van 580. Het kabinet werkt aan een strategische visie Verkeersveiligheid 2008-2020, waarin een doelstelling is opgenomen van maximaal 580 verkeersdoden in 2020. Volgens de SWOV kan dat aantal dalen naar 500 of minder, mits er adequate maatregelen genomen worden. Na de zomer moet het onderzoek klaar zijn.

 

Grafiek: ontwikkeling van het fietsgebruik en het aantal fietsslachtoffers sinds 1989. Het gemiddelde van de periode 1987 t/m 1991 is op 100 gesteld. De stippellijnen geven de verwachtingen weer op basis van bevolkingsgroei, de weersomstandigheden en de dalende trend in het aantal geregistreerde slachtoffers (zie Fietsberaadpublicatie 15). De daling van het aantal fietsdoden komt redelijk overeen met de verwachte daling. Het aantal fietsers dat volgens de politieregistratie in het ziekenhuis werd opgenomen is daarentegen gestegen met 10 procent, terwijl een daling te verwachten was. Bron: Fietsberaad op basis van gecorrigeerde MON-gegevens en politieregistratie volgens COGNOS.

Relevantie

Scroll naar boven