Meerjarenplan Fiets gemeente Amsterdam 2012 – 2016

  • Soort:Beleidsdocument
  • Auteur:Dienst Infrastuctuur Verkeer en Vervoer
  • Uitgever:Gemeente Amsterdam
  • Datum:03-09-2012

&'Amsterdam verdient investeringen in de fiets&'

Door slim en doelgericht te investeren wordt de fiets weer het Amsterdamse antwoord op grote stedelijke uitdagingen als bereikbaarheid en een mooie openbare ruimte. In de komende jaren worden de beschikbare middelen, juist in een periode van bezuinigingen, zo efficiënt mogelijk ingezet. De middelen voor fietsparkeren worden ingezet op de plekken waar de bereikbaarheid het meest onder druk staat


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De fiets is niet meer weg te denken uit Amsterdam. De afgelopen 20 jaar is het gebruik van de fiets door Amsterdammers spectaculair gegroeid. Het aantal fietsritten is met meer dan 40 procent toegenomen, Amsterdammers rijden ongeveer 2 miljoen fietskilometers per dag en voor korte ritten is de fiets binnen de ring inmiddels zelfs het meest gebruikte vervoermiddel. Gemeentelijk beleid ondersteunt deze goede en gezonde ontwikkeling al jaren.

    De fiets was toch altijd de oplossing voor alle problemen?
    De fiets is een goedkoop en onmisbaar vervoersmiddel in de stad. Doordat fietsen in verhouding tot andere vervoerswijzen weinig ruimte innemen en ‘schoon’ zijn, draagt het fietsgebruik enorm bij aan een aantrekkelijke stad. Bovendien is de fiets al jaren dé oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem; fietsen beperkt de drukte op de weg en in het OV en de fiets is het belangrijkste vervoermiddel naar de treinstations. Juist op deze punten wordt de fiets de laatste jaren gezien als probleem, als vervuiler van de openbare ruimte en een verslechterde bereikbaarheid bij stations.

    De problemen van nu
    Amsterdammers die hun fiets bij het Centraal Station of Amstel proberen te parkeren, zijn lang bezig om een plek te vinden en parkeren uiteindelijk gefrustreerd hun fiets tegen een boom of een brugleuning bij gebrek aan plaatsen buiten. De parkeerproblemen rondom Amsterdam CS ontstijgen inmiddels die van een slordige openbare ruimte. Als we niet ingrijpen, krijgt het parkeren van de fiets het karakter van een serieus bereikbaarheidsprobleem.

    Op de drukste routes passeren tijdens de avondspits tussen 16.00 en 18.00 uur meer dan
    1.500 fietsers tot zelfs 3.500 op bijvoorbeeld de Weteringschans. De fietsstroken en fietspaden in de binnenstad zijn te smal om deze enorme stroom fietsers veilig te kunnen verwerken. Er ontstaan opstoppingen op drukke punten. Een derde van de ongevallen met
    fietsers gebeurt op één van deze drukke routes (15% van het totale fietsnetwerk).

    Hét probleem van de fiets is niet de enorme hoeveelheid fietsers, dit is juist een zege voor de stad, maar het tekort aan goede fietsvoorzieningen. Het bijbouwen van fietsvoorzieningen is achtergebleven bij de groei van het fietsgebruik. Dit is direct heel zichtbaar, vooral in de binnenstad waar het meest gefietst wordt. Amsterdam zit in een overgangsfase; de komende jaren moet flink in fietsvoorzieningen worden geïnvesteerd om de balans tussen de vraag en het aanbod naar fietsvoorzieningen te herstellen. De dagelijks zichtbare effecten van de tekorten worden daarmee weggenomen.

    Dit Meerjarenplan Fiets loopt tot en met 2016. Fietsers zullen verlichting merken op de grootste knelpunten, maar het is pas het begin van de grote inhaalslag. Om in de toekomst alleen nog maar, als vanouds, de voordelen van het enorme fietsgebruik te ervaren, worden er ook na 2016 grote investeringen gedaan inspelend op de verdere groei van het fietsgebruik. Het investeringsprogramma tot 2020 is circa €120 miljoen.

    De oplossing: een inhaalslag
    Door slim en doelgericht te investeren wordt de fiets weer het Amsterdamse antwoord op grote stedelijke uitdagingen als bereikbaarheid en een mooie openbare ruimte. In de komende jaren worden de beschikbare middelen, juist in een periode van bezuinigingen, zo efficiënt mogelijk ingezet. De middelen voor fietsparkeren worden ingezet op de plekken waar de bereikbaarheid het meest onder druk staat (de stations) en in de coalitieprojecten Rode Loper en Leidseplein ter verbetering van de bereikbaarheid en de openbare ruimte. Dit zijn ook de plekken waar Amsterdammers het vervelend vinden om hun fiets te stallen. De investeringen in het fietsnetwerk richten zich op de drukste routes, zodat zoveel mogelijk fietsers baat hebben bij de verbeteringen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meerjarenplan Fiets gemeente Amsterdam 2012 2016

No data found
Scroll naar boven