Meer fietspaden leidt tot meer fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-02-2014

De lengte van het fietsnetwerk in een stad is mede bepalend voor het fietsgebruik in die stad.
Dat is één van de conclusies van een onderzoek van de universiteit van Cardiff naar factoren die van invloed zijn op de vervoerwijzekeuze van forenzen.


De onderzoekers gebruikten daarvoor gegevens van 112 Europese steden met 100.000 tot 500.000 inwoners.

Ze vonden onder meer dat openbaar vervoer wordt vaker gebruikt in steden met veel inwoners en met meer bussen. Het openbaarvervoergebruik is lager als een maandelijks abonnement duurder is, als het gemiddeld vaker regent en als er meer ouderen boven de 65 jaar zijn of families met kinderen.

In welvarender steden gaan relatief meer mensen met de auto, maar ook lopen en ov scoren hoger. In studentensteden wordt openbaar vervoer meer gebruikt, evenals fietsen en lopen.

Een hoger auto- en motorfietsenbezit leidde tot een hoger gebruikt van die vervoermiddelen.

De kans dat forenzen de fiets pakken neemt toe al naar gelang de lengte van het fietsnetwerk (fietspaden en -stroken).

Op basis van het onderzoek stellen de onderzoekers dat het ontmoedigen van autobezit, bijvoorbeeld door een hogere registratiebelasting, het autogebruik zal verminderen en dat subsidie voor het openbaar vervoer het gebruik zal doen toenemen.

En het toewijzen van meer ruimte aan de fietser ten kosten van het gemotoriseerde verkeer is een goedkope manier om het aantal fietsers te laten groeien, zo stelt Georgina Santos tenslotte in het artikel 'Factors influencing modal split of commuting journeys in medium-size European cities' dat is gepubliceerd in het Journal of Transport Geography.
.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer fietspaden leidt tot meer fietsen

Scroll naar boven