Verschillende deskundigen laten hun licht schijnen over recente initiatieven om het fietsen te promoten. Onderscheid wordt gemaakt naar:
1. Massamediale aanpak gericht op het grote publiek, zoals ‘Je bereikt meer op de fiets’ van de gemeente Nijmegen.
2. Campagnes gericht op één doelgroep en vaak gekoppeld aan een individuele beloning. Voorbeelden: ‘Fietsen scoort’, ‘Fiets het verschil’ (werknemers van bedrijven fietsen in de zomermaanden naar het werk en verzamelen zo geld voor een goed doel) of ‘Met belgerinkel naar de winkel' (mensen die op de fiets boodschappen komen doen krijgen
een stempel en doen zo mee aan een loterij).
3. Publiciteit rond het aanbod van een overheid. Dan gaat het over het in de markt zetten van gemeentelijke fietsenstallingen (Lockers in Amsterdam), maar ook het meer in brede zin uitventen van het fietsbeleid van een gemeente via een website, het huis-aan-huisblad of via de lokale tv, zoals in Amsterdam.
Verder komt het (over het algemeen positieve) imago van de fiets ten opzichte van andere vervoerwijzen aan de orde.