Meer aandacht voor fietsen nodig in Duurzaam Veilig

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-12-2023
Hoewel Duurzaam Veilig in het algemeen succesvol is geweest in het reduceren van verkeersslachtoffers heeft de benadering in Nederland het aantal fietsslachtoffers niet verminderd. Met de principes van Duurzaam Veilig is de fietsveiligheid te verbeteren, maar dan moet er wel meer aandacht uitgaan naar eenzijdige fietsongevallen en ongevallen met andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit blijkt uit een recente wetenschappelijke publicatie van Fred Wegman en Paul Schepers.

Het is al langer bekend dat Duurzaam Veilig niet voldoende aandacht besteedt aan de veiligheid van fietsers. Er is wel aandacht voor fietsongevallen waarin een motorvoertuig betrokken is, maar niet voor eenzijdige fietsongevallen en ongevallen met andere kwetsbare verkeersdeelnemers. De reden dat fietsveiligheid onder de radar lijkt te zijn gebleven is dat er ten tijde van het ontwerp van Duurzaam Veilig geen goede analyse van fietsveiligheid beschikbaar was, door een gebrek aan data en een gebrek aan kennis.
De principes van Duurzaam Veilig zijn evengoed adequaat om fietsveiligheid te verbeteren en de negatieve trend in het aantal fietsongevallen om te buigen, zo stellen Fred Wegman (TU Delft) en Paul Schepers (Rijkswaterstaat) in hun recente publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Accident Analysis and Prevention. Ze maken daarin een analyse van trends in fietsen, fietsongevallen en fietsinfrastructuur.
 
Aanbevelingen
De auteurs bevelen aan om te focussen op het completeren van een veilige infrastructuur - met de nadruk op veilige fietsinfrastructuur, veilige voertuigen, veilige snelheden en het gebruik van intelligente transportsystemen en rijtaakondersteunende systemen. Deze laatste technologieën kunnen alleen bijdragen aan fietsveiligheid op het gebied van ongevallen met motorvoertuigen. Ook moet er meer aandacht komen voor de oudere fietser, onder meer door het ontwikkelen van een veilige fiets en het promoten van helmgebruik.  
Beleid gebaseerd op Duurzaam Veilig zou moeten worden aangepast. Hiervoor moet men scenario’s ontwikkelen waarin alle drie de ongevalstypes bij fietsers worden meegenomen, gebaseerd op kwalitatief goede verkeersveiligheidsdata en betrouwbare uitkomsten van ex-ante evaluaties.
 
Nul fietsdoden
Nederland heeft het beleid van de EU overgenomen om te streven naar nul verkeersslachtoffers en nul zwaargewonden in het verkeer in 2050. Wegman en Schepers concluderen dat het met de huidige kennis niet te zeggen is of dit voor fietsdoden en - gewonden werkelijk haalbaar is.
 
Het artikel verschijnt officieel in februari 2024 maar is nu al online beschikbaar.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer aandacht voor fietsen nodig in Duurzaam Veilig

Scroll naar boven