Dat stelt de StuurgroepAanpak Fietsdiefstal, waarin onder meer politie, verzekeraars, Fietsersbond en het OM zijn vertegenwoordigd.
Onlangs liet minister Schultz weten weinig heil te zien in zo'n verplichting. Volgens de minister helpt een framenummer niet om het aantal fietsdiefstallen te verminderen. Dat komt vooral omdat fietsers sowieso maar in een kwart van de gevallen aangifte doen van diefstal. Bovendien kent maar de helft fietsgegevens als framenummer of tagnummer.
De StuurgroepAanpak Fietsdiefstal stelt daarentegen dat het framenummer onderdeel vormt van een integrale set afspraken en inspanningen die moeten leiden tot minder fietsdiefstal. Onderzoek van Regioplan heeft volgens de Stuurgroep onderstreept dat een ketengerichte aanpak waarbij fietsherkenning, kennis bij de consument, aangiftebereidheid en opsporing en vervolging in samenhang kunnen leiden tot een succesvolle aanpak.
Verwijst de stuurgroep naar grote financiële inspanningen die al zijn gedaan door de deelnemers in dit verband. De stuurgroep vreest dat - niet nader genoemde - partijen zullen afhaken, als de overheid zijn deel van de afspraak niet nakomt.