De fiets vergeten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-06-2010

CDA en PvdA waren de fiets aanvankelijk vergeten in de concept-verkiezingsprogramma&'s, maar repareerden dat in de definitieve versies. De meest uitgebreide en doortimmerde fietsparagrafen komen van Christenunie, GroenLinks, D66 en de SGP. VVD en PVV wijden geen woord aan de fiets.


Aanvankelijk ontbrak de fiets in de concept-verkiezingsprogramma’s van PvdA en CDA. Bij het CDA noemen ze het een ‘foutje van de programmacommissie’. In het definitieve verkiezingsprogramma is het hersteld en komen de voorstellen terug uit het initiatiefwetsvoorstel over de fiets van Joop Atsma. Bij de PvdA is er ter elfder uren een fiets-passage ingevoegd.
De VVD, ook een partij die kans maakt de grootste van Nederland te worden, besteedt helemaal geen aandacht aan de fiets, zelfs niet als middel om het station te bereiken. PVV en Trots op Nederland focussen vooral op de automobilist.
De meest uitgebreide fietsparagrafen van ChristenUnie, GroenLinks, D66 en SGP. De ChristenUnie staat een echt duurzaam mobiliteitsbeleid voor, met centraal een naar milieubelasting gedifferentieerde kilometerheffing, heel veel aandacht voor openbaar vervoer, en een duidelijk standpunt over de fiets. ChristenUnie is de enige partij die een echt target opschrijft voor de fietsgebruik: 25 procent meer in 2020.
Zowel ChristenUnie als D66 willen in 2020 100.000 fietsplaatsen bij stations erbij
GroenLinks wil het fietsen krachtig stimuleren, heeft daarvoor een paar concrete punten (meer stallingen en OV-fietsen). De SP houdt het kort: ‘Het gebruik van de fiets gaan we volop stimuleren.’
KB

Opmerking: Dit artikel is aangepast op 8 juni met name wat betreft de passages over de PvdA. Een eerdere versie was gebaseerd op het concept-programma en mondelinge mededelingen over wijzigingen in het definitieve programma door de fractiemedewerker van de woordvoerder verkeer in de Tweede Kamer. Hij meldde toen dat er geen fiets-passage zou komen. Die kwam er dus alsnog.
Overzicht standpunten fiets

PVDA
Wil het fietsgebruik stimuleren, ‘omdat hiermee niet alleen de bereikbaarheid en het milieu wordt verbeterd, maar ook de gezondheid wordt bevorderd. Het aantal snelfietsroutes tussen woon- en werklocaties en de stallingplekken bij treinstations wordt sterk uitgebreid. De verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers wordt bevorderd. Vernieuwend fietsbeleid in gemeenten en provincies wordt ondersteund.

VVD
Geen woord over de fiets.
Nadruk op doorstroming van autoverkeer: ‘De VVD wil de openbare ruimte zo inrichten dat de doorstroming zo goed mogelijk is. Maar dat mag nooit ten koste gaan van de veiligheid, zeker niet op plaatsen waar veel kinderen zijn. De VVD is daarom voorstander van het invoeren van schoolzones: gebieden om en rond de school.’

CDA
Het CDA wil een uitbreiding van het netwerk van (inter)regionale snelfietsroutes voor woon-werkverkeer. Het stimuleren van fietsen naar het werk vermindert de filedruk en draagt bovendien bij aan een schoner milieu. Bij de aanpak van het wegennet wordt rekening gehouden met directe verbindingswegen voor fietsers. Barrièrevorming door aanleg van nieuwe wegen wordt tegengegaan. Fietsendiefstal wordt verder teruggedrongen. Er worden maatregelen genomen om fietsendiefstal tegen te gaan, zoals het invoeren van een verplicht framenummer bij nieuwe fietsen. Daarnaast worden aan alle politiekorpsen en handhavers scanners beschikbaar gesteld om gestolen fietsen op te sporen. De aangiftebereidheid van gestolen fietsen wordt vergroot en het gebruik van het fietsregister gestimuleerd.

GroenLinks
‘GroenLinks kiest voor een stad waar de fietser koning is en de voetganger keizer.’
‘Fietsen wordt krachtig gestimuleerd. Er komen meer stationsstallingen en ov-fietsen. Gemeenten en provincies moeten voldoen aan normen voor goede fietsvoorzieningen.’

Christenunie
De ChristenUnie heeft een concrete doelstelling: 25 procent meer fietsgebruik in 2020, de helft minder fietsslachtoffers. ‘Hiervoor zijn investeringen in fietsvoorzieningen nodig. Deze kosten relatief weinig.’
De ChristenUnie wil verder een netwerk fietssnelwegen (twintig nieuwe routes in de periode 2010-2014), voldoende fietsparkeerplekken bij stations (‘er komt in samenwerking met gemeenten en provincies een programma om de 100.000 extra plaatsen te realiseren die nodig zijn tot 2020’), bij voorkeur gratis en het OV-fietssysteem uitbreiden.

D66
‘Ruim baan voor de fiets. D66 wil het netwerk van fietsverbindingen verbeteren. Ook moeten er meer stallingvoorzieningen komen, in stadcentra, bij algemene voorzieningen en bij bedrijven. D66 wil blijven investeren in de gouden combinatie fiets-trein door het aantal fietsparkeerplekken bij stations verder uit te breiden (100.000 erbij in komende 10 jaar) en het succes hiervan te verbreden naar het regionaal openbaar vervoer.’
‘D66 wil de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren door het stimuleren van inrichtingsmaatregelen en technische hulpmiddelen in vrachtauto’s en personenauto’s.’
D66 wil meer groene recreatiegebieden rond steden en de toegankelijkheid daarvan voor fietsers en wandelaars verbeteren.

SP
‘Het gebruik van de fiets gaan we volop stimuleren. Er komen meer (bewaakte) fietsenstallingen bij (bus)stations.’

SGP
‘Gemeenten, provincies en waterschappen moeten gestimuleerd worden om aantrekkelijke fietspaden aan te leggen en te verbeteren. Dit geldt ook de faciliteiten voor elektrisch fietsen.
Verdere uitbreiding van het netwerk van regionale snelfietsroutes tussen woon- en werklocaties. Het gebrek aan (gratis) fietsstallingen moet worden weggewerkt.
Fietsen wordt een expliciet aandachtspunt in het gezondheidsbeleid. De verkeersveiligheid wordt vergroot door een steviger inzet op ontvlechting van fietsroutes en routes voor gemotoriseerd verkeer.’

PVV en TON
Geen opmerkingen over de fiets 

Partij voor de Dieren
‘Het vervoer per fiets wordt gestimuleerd door de aanleg van meer fietspaden. Bestaande fietspaden worden beter onderhouden.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Grote partijen vergeten de fiets

Scroll naar boven