Onderzoeker Eva Heinen van de TU-Delft doet onderzoek naar het fietsgebruik in het woon-werkverkeer. Samen met prof. Bert van Wee van de TU deed ze een uitgebreide literatuurstudie naar de vraag welke kenmerken het fietsgebruik beïnvloeden. De onderzoekers stellen dat mensen bij hun afweging om wel of niet te gaan fietsen een afweging maken op basis van tijd, kosten, moeite en veiligheid. Praktisch betekent dit dat zaken als het weer, voorzieningen thuis en op het werk, de aanwezigheid van fietspaden, mogelijkheid tot stalling, en dergelijke de keuze voor de fiets bepalen. 'Maar de sociaalpsychologische theorieën voegen hieraan toe dat de meeste aspecten de keuze niet direct beïnvloeden. Gewoontegedrag, attitude en de sociale omgeving bepalen mede hoe dergelijk factoren het fietsgebruik beïnvloeden', aldus Heinen en Van Wee. 'En als mensen eenmaal een bepaalde gewoonte hebben, analyseren minder informatie over de verschillende alternatieven en maken zodoende een minder rationele beslissing.'
Promotiecampagnes die hier op inspelen leiden waarschijnlijk ook in Nederland tot meer fietsgebruik, aldus Heinen, die verder aanbeveelt hiervoor verklaringsmodellen te ontwikkelen.