Geen verbod op bellen op de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-09-2006
Naar aanleiding van Kamervragen heeft minister Peijs een onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van mobiel bellen tijdens het fietsen. Uit dit onderzoek blijkt dat het fietsgedrag door het bellen naar verwachting weliswaar verslechtert, maar dat het aantal verkeersslachtoffers als gevolg daarvan zeer beperkt zal zijn.

Naar aanleiding van Kamervragen heeft minister Peijs een onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van mobiel bellen tijdens het fietsen. Uit dit onderzoek blijkt dat het fietsgedrag door het bellen naar verwachting weliswaar verslechtert, maar dat het aantal verkeersslachtoffers als gevolg daarvan zeer beperkt zal zijn, geschat wordt 1 tot maximaal 3 doden per jaar.

Peijs acht het dan ook niet zinvol om mobiel bellen tijdens het fietsen te verbieden, gezien de geringe effectiviteit van een dergelijk verbod in verhouding tot de kosten die met de handhaving gemoeid zijn. 'Er zijn grote, meerjarige inspanningen in de vorm van een campagne en handhaving nodig om een significant effect te bereiken. Dat zal alleen te verantwoorden zijn binnen een zeer negatief scenario, maar dat lijkt niet erg waarschijnlijk', aldus het AVV-onderzoek dat grondslag ligt aan het besluit van de minister.
Wel zal de minister met de decentrale overheden overleggen of en zo ja op welke wijze zij in educatieve zin aandacht aan dit onderwerp denken te besteden.
Mocht dit overleg geen resultaat opleveren, dan wil de minister bezien of bellen op de fiets past binnen de bestaande doorlopende leerlijnen of er een aparte module moet worden ontwikkeld.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Geen verbod op bellen op de fiets

Scroll naar boven