Fietsvisie van de gemeente Dordrecht

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:J. van der Hout
  • Uitgever:Gemeente Dordrecht
  • Datum:16-12-2013

Dordt fietst verder!
Fietsvisie van de gemeente&Dordrecht: Een nieuwe impuls voor de fiets.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Dordrecht wil zich als vitale stad en fietsstad positioneren
    De gemeente Dordrecht wil een vitale stad zijn, waarbij duurzaamheid, gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en economie hoog in het vaandel staan. Een hoog fietsgebruik draagt daar aan bij. Daarbij is het van belang om tijdig in te spelen op trends en veranderende behoeften. De gemeente Dordrecht heeft daar de afgelopen jaren nog onvoldoende op ingespeeld. Daardoor is het fietsgebruik in Dordrecht lager dan het landelijke gemiddelde.

    Op 13 november 2013 heeft de gemeenteraad de motie ‘Fietsbeleid Dordrecht’ aangenomen. In deze motie verzoekt de gemeenteraad het college van Burgemeester en wethouders om in 2013 met een nieuwe nota fietsbeleid te komen en daarbij in te spelen op actuele ontwikkelingen als: de kwaliteit en volledigheid van het fietsnetwerk, e-bikes en stimulansen om het fietsen te bevorderen.
    Naar aanleiding van de motie is het fietsbeleid geactualiseerd. De doelstelling van het nieuwe fietsbeleid is dat in 2024 het aandeel fiets in de ‘modal split’ is gestegen van 21% naar 30%. Daarnaast wil Dordrecht een echte fietsstad worden. Om dit te benadrukken, wil de gemeente in het kader van 800 jaar Dordrecht gaan voor de titel Fietsstad 2020.

    De doelstelling zal worden bereikt door in te zetten op de volgende beleidsthema’s: Het hoofdfietsnetwerk, het recreatief fietsnetwerk (en gezondheid), verkeersveiligheid voor de fiets, de fiets als schakel in de vervoersketen, fietsparkeren, het verminderen van fietsendiefstal, de fiets bij stedelijke ontwikkeling, duurzaamheid en promotie van de fiets. De nota is opgesteld in nauwe samenwerking met: de Fietsersbond, de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV), de politie, Veilig Verkeer Nederland (VVN), de VVV, Parkschap NP De Biesbosch, de GGD, Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Wielervereniging de Mol.

    Zeven speerpunten voor het nieuwe fietsbeleid
    Voor het nieuwe fietsbeleid zijn de volgende zeven speerpunten geformuleerd:
    • Speerpunt 1: Een compleet fietsnetwerk met snelle fietsverbindingen voor forenzen.
    • Speerpunt 2: Het realiseren van aantrekkelijke stad-landverbindingen voor recreanten.
    • Speerpunt 3: Het aanpakken van zowel de objectieve als de subjectieve verkeersonveiligheid.
    • Speerpunt 4: Het versterken van de fiets in de mobiliteitsketen.
    • Speerpunt 5: Het verbeteren van de kwaliteit van en hoeveelheid aan fietsenstallingen.
    • Speerpunt 6: De aanpak van fietsendiefstal.
    • Speerpunt 7: Promotie ‘fietsen is leuk, snel, goedkoop, gezond, sportief en duurzaam’.

    De zeven speerpunten zijn in de beleidsthema’s uitgewerkt.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsvisie van de gemeente Dordrecht

Scroll naar boven