Fietsscan gemeente Gennep

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Royal HaskoningDHV
  • Uitgever:Gemeente Gennep
  • Datum:27-03-2014

Veilig fietsen - de lokale aanpak

Fietsscan van de gemeente Gennep.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Nederland telt meer fietsen dan inwoners waarmee jaarlijks 15 miljard kilometer wordt afgelegd. Van oudsher kent Nederland een breed scala aan fietsvoorzieningen om deze ritten zo veilig mogelijk te laten verlopen. Helaas neemt sinds 2000 het aantal fietsongevallen met ernstig gewonden en doden weer toe. Deze ongevallen vinden voornamelijk plaats op lokale wegen. Reden voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om samen met de VNG afspraken te maken over de aanpak van deze ongevallen. Afgesproken is dat de gemeenten een lokale aanpak opstellen, waarbij de verkeersveiligheid voor fietsers verbetert. Om gemeenten daarbij te ondersteunen is de ‘Modelaanpak Veilig Fietsen’ vastgesteld. In deze modelaanpak wordt een werkwijze voorgesteld hoe te komen tot een concreet actieplan.

    Gemeente Gennep geeft met het opstellen van deze rapportage invulling aan de afspraak die de VNG maakte met de Minister. In deze rapportage is conform de modelaanpak inzicht verkregen in de doelgroepen, maatregelen, knelpunten en oplossingen. Het is nu aan de Gemeente Gennep om de derde fase uit de aanpak vorm te gaan geven zodat structureel gewerkt wordt aan de verkeersveiligheid van de fietser binnen de gemeente.

    In deze rapportage wordt in hoofdstuk 2 allereerst het kader waarbinnen de fietsscan is uitgevoerd inzichtelijk gemaakt. Er is gekeken naar de gemeente Gennep in relatie tot vergelijkbare en buurtgemeente. Welke omstandigheden maakt Gennep bijzonder en hoe verhoudt het fietsgebruik zich tot andere gemeenten. Er is tevens gekeken naar het beeld van de fietser in de ongeval analyse. Tot slot is in dit tweede hoofdstuk gezocht naar de inbedding van de fietser en het fietsbeleid in de gemeente en bij haar samenwerkingspartners. In hoofdstuk 3 is de tweede fase uit de modelaanpak behandeld.
    Gekeken is naar de knelpunten op het gebied van de fiets en de mogelijke oplossingsmaatregelen die daarbij passen. Hoofdstuk 3 wordt afgesloten met een uitvoeringsplan dat de basis is voor een structurele inbedding binnen de organisatie. In het vierde en laatste hoofdstuk wordt vervolgens een doorkijk gegeven naar deze structurele inbedding.

Relevantie

Scroll naar boven