Zuid-Holland méér op de fiets, Fietsplan 2008

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Provincie Zuid-Holland
  • Uitgever:Provincie Zuid-Holland
  • Datum:26-03-2008

Het nieuwe fietsplan van Zuid-Holland focust op een realistisch uitvoeringsprogramma, voor een beter fietsnetwerk inclusief overstap-voorzieningen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Medio 2006 heeft de Commissie voor Onderzoek van de Rekening (COR) onderzoek gedaan naar de effecten van het Fietsplan 2001. Provinciale Staten hebben op basis van dit onderzoek gevraagd om een nieuw Fietsplan dat moet voldoen aan de volgende kaders:

    - Stel realistische doelen
    - Stem af met partners
    - Maak de financiering transparant en inzichtelijk
    - Stel prioriteiten
    - Benoem één aanspreekpunt
    - Maak elke vier jaar een actualisatie van het Fietsplan

    Gedeputeerde Staten hebben de opdracht van Provinciale Staten ter harte genomen en met voorliggend Zuid-Holland méér op de fiets, concept Fietsplan 2008 is hieraan invulling gegeven. Dit Fietsplan 2008 geeft kort het beleidskader aan en bevat daarnaast een concreet uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. Bij het opstellen van het plan is bewust de synergie gezocht met regiopartijen en andere beleidsvelden binnen de provincie.

    Eén van de hoofdopgaven uit het Coalitieakkoord 2007-2011 "Duurzaam denken dynamisch doen" is integrale bereikbaarheid. Meer mensen op de fiets draagt bij aan de bereikbaarheid van de provincie en van kernen binnen de provincie. Daarnaast draagt goed fietsbeleid ook bij aan doelstellingen op het gebied van leefbaarheid en verkeersveiligheid. De provincie Zuid-Holland wil dan ook het fietsgebruik stimuleren. En naast deze directe doelstelling wil de provincie ook de ketenmobiliteit stimuleren en de positie van de fiets daarin versterken. Om dit voor elkaar te krijgen zet de provincie in op een beter fietsnetwerk, is er aandacht voor communicatie en gedrag en wordt geïnvesteerd in stalling- en overstapfaciliteiten. In totaliteit is hiervoor circa € 84 miljoen opgenomen in de meerjarenraming 2008 t/m 2011. In dit bedrag is opgenomen € 40 miljoen voor 'diverse projecten 110 km fietspad' en € 2 miljoen voor '3.000 fietsplaatsen bij OV-knooppunten' zijnde de extra investeringen uit het Coalitieakkoord.

    De drie pijlers fietsnetwerk, communicatie en gedrag en stalling- en overstapfaciliteiten vormen de basis van het Fietsplan 2008.

    Voor het fietsnetwerk zijn in het Coalitieakkoord de volgende doelen gesteld:
    - Een stijging in de groei van het fietsverkeer door een uitgebreid fietspadennetwerk; minimaal 75 kilometer extra fietspad tussen 2008 en 2012;
    - Versterking van de recreatieve fietsinfrastructuur tussen stad en recreatieve gebieden; 10% meer ten opzichte van huidig fietspadenplan tussen 2008 en 2012.

    Om te komen tot een realistisch uitvoeringsprogramma is allereerst met betrokken partijen een inventarisatie gemaakt van alle actuele wensen. Vervolgens zijn deze geprioriteerd. Voor de prioritering zijn de doelen vertaald in een drietal hoofdprioriteiten voor nieuwe infrastructuur: in de eerste plaats zijn dat de verbindingen tussen stedelijke centra en OV-knooppunten.

    Daarnaast is aandacht voor ontsluitingen tussen stad en recreatieve gebieden en recreatieve routes in natuur, recreatief en cultuurhistorisch waardevolle gebieden.

    In de periode 2008 t/m 2011 worden allereerst ca 50 fietspadprojecten afgerond die nu al in voorbereiding en/of in uitvoering zijn. Deze projecten komen voort uit het Fietsplan 2001. Verder worden in deze periode ca 40 fietspadprojecten gerealiseerd afkomstig uit het Fietsplan 2001 en die na heroverweging en prioritering passen binnen de kaders van het Coalitieakkoord 2007-2011. Voor deze 90 projecten is financiële dekking gereserveerd in de meerjarenraming 2008 t/m 2011.

    Voor na 2012 zijn ca. 75 fietspadprojecten opgenomen. Echter voor deze projecten is geen financiële dekking aanwezig. Het gaat hierbij om een bedrag van ca. € 89 mln. en om zo'n 114 fietspadkilometers. Aangezien infraprojecten, waaronder fietsprojecten, een lange voorbereidingstijd kennen, is het wenselijk om met de voorbereiding van deze projecten alvast te starten. Het is realistisch om projecten op de plank te hebben liggen. De ervaring leert dat er altijd projecten, om wat voor reden dan ook, vertraging oplopen; op dat moment kunnen andere projecten worden ingeschoven. Dit programmeren van fietspadprojecten vindt jaarlijks plaats in het kader van het opstellen van het (MPI).

    Belangrijke risico's die de uitvoering van fietspadprojecten vertragen zijn:
    - conflicterende belangen bij de vaststelling van een tracé keuze;
    - het aantal bij de planvorming betrokken partijen;
    - lastige grondverwerving en onteigeningen;
    - planologische procedures;
    - uitvoeringsbeperkingen (broedseizoen, op/bij dijken kan alleen 's zomers);
    - (noodgedwongen) meeliften of wachten op andere projecten bijvoorbeeld dijkverzwaring.
    Om vertragingen in het fietspadprogramma zoveel mogelijk te beperken is en wordt het volgende gedaan:
    · Om in de periode 2008 t/m 2011 de 110 km te kunnen realiseren is een overcapaciteit in de planning opgenomen (144 km totaal, dus 34 km reserve).
    · Projecten die structureel vertragen, zullen in de planning naar achteren worden geschoven ten gunste van snel realiseerbare nieuwe projecten (rijpe appels) uit het Fietsplan 2008.
    · Door het inzetten van extra- en projectmanagementcapaciteit bij / door derden.

    Met gerichte communicatie wil de provincie sturen op het gedrag van (potentiële) fietsers, het gaat hierbij om het aanbieden van (nieuwe) diensten, het verlenen van service en het informeren van (potentiële) fietsers.

    Meer en betere stalling- en overstapfaciliteiten in de provincie Zuid-Holland zijn bedoeld om enerzijds de doelstellingen van het fietsbeleid en anderzijds de ambitie uit het Coalitieakkoord over ketenmobiliteit te kunnen waarmaken om ten minste 3.000 fietsenstallingsplaatsen bij openbaar vervoer knooppunten te realiseren. Hiervoor worden komende jaren verschillende actiepunten uitgevoerd. Deze actiepunten zijn tevens onderdeel van het programma mobiliteitsmanagement en zijn onderverdeeld in drie categorieën.
    - Fietsparkeren bij treinstations
    - Fietsenstallingen bij provinciale bushaltes
    - Overstapfaciliteiten

    In totaal investeert de provincie in deze collegeperiode € 8 miljoen in bewegwijzering, fietspromotie, communicatie en stalling- en overstapfaciliteiten. Hiervoor is dekking gereserveerd in de meerjarenraming 2008 t/m 2011, dit is inclusief € 2 miljoen voor '3.000 fietsplaatsen bij OV-knooppunten' zijnde de extra investeringen uit het Coalitieakkoord.

    Met de kaders van Provinciale Staten en de doelstellingen uit het Coalitieakkoord is samen met vele partijen het provinciale fietsbeleid geactualiseerd tot Zuid-Holland méér op de fiets, concept Fietsplan 2008. Het resultaat is een ambitieuze en realistische opgave voor de komende jaren.

Relevantie

Scroll naar boven