Fietsparkeren OV-terminal Utrecht

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:AT Osborne
  • Uitgever:Gemeente Utrecht
  • Datum:11-07-2011

De Projectorganisatie Stationsgebied van de Gemeente Utrecht heeft AT Osborne gevraagd een onderzoek uit te voeren naar de (on)zekerheid omtrent de 22.000 OV-Terminalgerelateerde fietsparkeerplaatsen die in de huidige plannen voor het stationsgebied Utrecht zijn vastgelegd. Dit rapport licht de onderbouwing van de huidige prognose toe, beschrijft de kenmerken van de huidige gebruikers
en fietsparkeervraag, beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed zijn op de fiet


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bevindingen en aanbevelingen
    Hieronder staan op hoofdlijnen per onderzoeksvraag de bevindingen met cursief de belangrijkste aanbevelingen. Op dit moment zijn in de plannen voor het stationsgebied Utrecht ten behoeve van de OV-Terminal 22.000 fietsparkeerplaatsen voorzien. Dit aantal is gebaseerd op het maximaal aantal getelde fietsen
    in het stationsgebied in 2006, een ophoging van 20% voor zoekruimte en piek-in-piek en een ophoging van 60% voor de verwachte groei van het aantal treinreizigers.

    • Beschouw het fietsparkeervraagstuk als één vraagstuk. Kijken naar een deel van de vraag is in een multifunctioneel gebied als het stationsgebied slechts een theoretische exercitie.

    Het maximale aantal fietsparkeerders in de openbare ruimte en de bewaakte fietsstallingen van het stationsgebied is op dit moment circa 16.500. Dit zijn voornamelijk forensen. Van de huidige fietsparkeerders komt 77% voor de trein, 8% voor bus of tram en 15% voor overige functies in het gebied. Van het maximale aantal fietsparkeerders op een dag parkeert 85% korter dan 24 uur en 4% langer dan 14 dagen.

    • Initieer een monitoringsprogramma waarin alle relevante gegevens over fietsparkeren consequent en consistent worden verzameld en vastgelegd.
    • Inventariseer mogelijkheden om specifieke groepen zoals forensen efficiënter te laten fietsparkeren,omdat dit een forse invloed kan hebben op de omvang van de vraag.

    De ontwikkeling in het stationsgebied met de grootste invloed op de omvang van de fietsparkeervraag is het nieuwe exploitatieregime. Ook het realiseren van meer fietsparkeervoorzieningen heeft veel invloed op de vraag, doordat er een grote latente vraag aanwezig lijkt te zijn. Van beide ontwikkelingen is echter het effect nog onduidelijk. Andere relevante ontwikkelingen hebben vooral betrekking
    op de ontwikkeling van de ‘modal split’.

    • Doe onderzoek naar de prijselasticiteit van de fietsparkeervraag, de omvang van de latente fietsparkeervraag en de ontwikkeling van de ‘modal split’. Deze onbekenden hebben een grote invloed op de fietsparkeervraag.

    De belangrijkste factoren die de bandbreedte van de fietsparkeervraag bepalen zijn het exploitatieregime en de latente vraag. De omvang van deze bandbreedtes is onbekend.

    Belangrijke correcties op de omvang van de fietsparkeervraag zijn het gevolg van een forse groei van het maximale aantal getelde fietsen tussen 2006 en 2011, het uitsluiten van weesfietsen en het uitsluiten van niet OVT-gerelateerde fietsen.

    • Maak op korte termijn een keuze voor een vraagsturende of een vraagvolgende aanpak.
    • Kies voor een gefaseerde en flexibele realisatie van fietsparkeervoorzieningen omdat nu niet kan worden bepaald hoe groot de omvang van de fietsparkeervraag in 2025 is.
    • Ontwerp een kwantitatief en dynamisch ontwikkel- en exploitatiemodel, waarin de omvang van de parkeervraag, de omvang van de aangeboden fietsparkeervoorzieningen en het toegepaste exploitatieregime als variabelen in de tijd en in onderlinge samenhang worden gebruikt om tot een amenhangend
      kwantitatief ontwikkel- en exploitatiebeeld te komen voor het fietsparkeren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsparkeren OV-terminal Utrecht

Scroll naar boven