Fietspaden met twee richtingen op kruispunten onveiliger

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Paul Schepers - Rijkswaterstaat DVS, Dick de Waard - Rijksuniversiteit Groningen
  • Uitgever:Fietsverkeer 26
  • Datum:19-10-2010

Tweerichtingsfietspaden brengen op kruispunten meer risico&'s met zich mee dan eenrichtingsfietspaden omdat automobilisten niet rekenen op de fietsers die uit onverwachte richting& komen. Als het niet anders kan, zijn de risico&'s wel terug te dringen met speciale maatregelen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De kans dat een fietser op een kruispunt met een tweerichtingsfietspad wordt aangereden door een auto op de zijweg is circa is twee keer zo groot in vergelijking tot een fietser op een eenrichtingsfietspad.
    Als gekozen wordt voor tweerichtingsfietspaden, vergt de vormgeving van het kruispunt daarom extra aandacht. Uit het onderzoek blijkt dat de aanleg van een drempel op de zijweg of uitritconstructie het aantal langsongevallen bijna halveert.
    Ook een waarschuwingsdriehoek op het wegdek op een aantal meters vóór het kruispunt werkt. Met een fietssymbool en twee pijlen kan worden gewezen op de mogelijkheid van fietsers uit de onverwachte richting. Daarnaast kan men automobilisten uit de zijstraat met borden en markering attenderen op de mogelijkheid van fietsers van rechts.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietspaden met twee richtingen op kruispunten onveiliger

Scroll naar boven