Fietspaden in beton

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Vereniging van Cementbeton Wegenbouwers
  • Uitgever:Vereniging van Cementbeton Wegenbouwers
  • Datum:17-10-2011

&De Vereniging van Cementbeton Wegenbouwers doet zijn best om in Nederland meer fietspaden in beton aangelegd te krijgen. De vereniging betoogt dat beton milieuvriendelijker is en op termijn ook goedkoper.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Om de argumenten kracht bij te zetten heeft men het AfwegingsModel Wegen er op losgelaten. Voor de vergelijking heeft het Vereniging van Cementbeton Wegenbouwers (VCW) gebruik gemaakt van het AfwegingsModel Wegen (AMW) voor verhardingsconstructies dat is ontwikkeld door CROW. In dit afwegingsmodel zijn de milieueffecten en kosteneffecten verwerkt, en nog een aantal andere - niet nader toegelichte - projectspecifieke aspecten.
    Bij de milieueffecten gaat het vooral om de levenscyclus, ofwel de aanleg, reconstructie, onderhoud en sloop. Bij de kosteneffecten om de reële kosten voor aanleg en onderhoud.
    De VCW maakt in de berekening onderscheid tussen fietspaden op zandgrond en fietspaden op kleiige ondergrond. Bij beide scoort beton gunstig om dat minder grondwerk hoeft te worden verzet vanwege de geringe dikte van de benodigde laagopbouw. De onderhoudskosten vormen een belangrijk punt. Bij beton worden eens per 10 jaar 1 à 2% van de betonplaten vervangen. Bij asfalt wordt op 22% van de fietspaden eens per 7 jaar een nieuwe slijtlaag aangebracht. Eenmaal per 12 tot 15 jaar wordt op 75% van de fietspaden een deklaag vervangen. En bij tegelverhardingen wordt ongeveer 5% van de tegels wordt eenmaal per 3 jaar herstraat. Eens per 10 jaar wordt 95% van de fietspaden geheel herstraat. Verder bedraagt de cyclustijd van betonverharding is dit 40 jaar, voor fietspaden in asfaltbeton en tegelverhardingen is 30 jaar aangehouden.
    Door dit alles vallen de milieukosten voor beton gunstiger uit. Op zandgrond zijn tegelpaden echter nog aanzienlijk milieuvriendelijker, maar de onderhoudskosten liggen aanzienlijk hoger.
    Al met al scoort beton in de meeste situaties het best, aldus de VCW. Asfaltbeton komt zowel op zandgrond als op kleiige ondergrond alleen in aanmerking als de kosten en het milieu er niet toe doen en de 'overige aspecten' alle belang krijgen toebedeeld.
    Overigens is het comfort voor de fietser niet meegenomen in deze vergelijking. Wel wordt opgemerkt dat dat men bij beton minder last heeft van boomwortels, mollengangen enz.

Relevantie

Scroll naar boven