Fietskluis beste oplossing bij bushaltes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-10-2005
Veel OV-reizigers ? gemiddeld 14% ? komen met hun fiets naar het OV-vertrekpunt. De fiets staat echter vaak langere tijd op een niet-beveiligde plek. Dit leidt regelmatig tot diefstal of vandalisme. Om dit probleem tegen te gaan heeft de provincie Zuid-Holland laten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor bewaakt stallen.

Veel OV-reizigers ? gemiddeld 14% ? komen met hun fiets naar het OV-vertrekpunt. De fiets staat echter vaak gedurende langere tijd op een niet-beveiligde plek. Dit leidt veelal tot diefstal of vandalisme. Om dit probleem tegen te gaan heeft de provincie Zuid-Holland laten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor bewaakt stallen.

Bureau Diepens en Okkema heeft een lijst opgesteld van fietsparkeersystemen die momenteel in Europa op de markt zijn. Naast technische gegevens zijn de wensen van reizigers en wensen van de aankoper/beheerder meegenomen om de haalbaarheid van een systeem te kunnen beoordelen.
Omdat het bij bushaltes vaak gaat om een beperkt aantal gestalde fietsen, bieden fietskluizen de beste bescherming tegen fietsdiefstal en vandalisme. Bovendien kan worden gestart met een klein aantal kluizen, omdat uitbreiding eenvoudig is, aldus het bureau.
'Tevens is gebleken dat fietskluizen het beste voor een aaneengesloten periode verhuurd kunnen worden, tenzij men kiest voor elektronische kluizen. Door gebruik van de chipkaart zijn dan allerlei abonnement- en betalingsvormen mogelijk.'
In de studie worden negen verschillende fietskluizen beschreven, inclusief techniek, kosten en gebruikerservaringen.
Diepens en Okkema beveelt verder aan voordat men overgaat tot plaatsing van fietskluizen ter plaatse onderzoek te verrichten naar onder andere het type busreiziger, de mate van diefstal/vandalisme, het gebruik van de halte (frequentie), het reisgedrag, de belangstelling voor bewaakt stallen en het bedrag dat de reiziger daarvoor over heeft. 'De praktijk elders in Nederland heeft namelijk uitgewezen dat het simpelweg plaatsen van fietskluizen niet automatisch leidt tot het gebruik van de fietskluizen.'
Bij de invoering van een dergelijk systeem moet verder veel aandacht worden besteed aan communicatie en servicevoorziening (24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen per week). Niet alleen naar de OV-reiziger, maar juist ook richting automobilist.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietskluis beste oplossing bij bushaltes

Scroll naar boven