Fiets wordt serieus genomen in nieuw verkeersmodel

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-11-2017

Tot nu toe staat de auto altijd bovenaan bij de ontwikkeling van verkeersmodellen. Dat gaat veranderen. In het nieuwe verkeersmodel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag neemt de fiets- &en de combinatie fiets-ov - een belangrijke plaats in.


In 2015 zijn de regio’s Rotterdam en Haaglanden samengevoegd in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat was aanleiding om de afzonderlijke vervoermodellen van de regio’s samen te voegen tegelijk drastisch te vernieuwen.

Want bij het modelleren van verplaatsingspatronen in verkeersmodellen ging het tot nu toe vooral over de auto. De positie van openbaar vervoer en vooral de fiets was zelfs in grootstedelijke modellen ondergeschikt aan die auto.

Dat leidde tot foute prognoses. In bijvoorbeeld Rotterdam is het autoverkeer op het kordon rond de binnenstad in de afgelopen 15 jaar langzaam afgenomen. Daarentegen is het fietsverkeer de afgelopen 10 jaar met 60% gegroeid. In het bestaande verkeersmodel was deze ontwikkeling onvoldoende zichtbaar, aldus Goudappel die het nieuwe model ontwikkelde met de MRDH en de gemeente Den Haag.

Wat ook niet bestaande modellen naar voren kwam, is dat een groot deel van de verplaatsingen met het OV als voortransport de fiets kent. Of dat er een duidelijke relatie ligt tussen hoogwaardigheid van het OV en het aandeel fietsers in het voortransport. Door het omvormen van een gewone buslijn naar een HOV buslijn neemt bijvoorbeeld het aantal fietsers in het voortransport met meer dan de helft toe.

Waar fiets en openbaar vervoer als hoofdmodaliteiten elkaar in de meeste verkeersmodellen nu beconcurreren, versterken ze elkaar in de praktijk juist, aldus de modelbouwers.

In het nieuwe model is het fietsnetwerk volledig losgekoppeld van het autonetwerk en als nieuw netwerkelement aangeleverd door de fietsersbond. Hierbinnen kent de fiets geen uniforme snelheid, die is afhankelijk van talloze netwerkkenmerken die de fietsersbond onderscheidt.

Ook de OV-netwerken zijn volledig vervangen op basis van nieuwe data. Daarbij zijn ook deze niet meer gekoppeld aan de autonetwerken maar als extra laag over het nieuwe fietsnetwerk gepositioneerd. Doordat de OV-modellering gebruikt maakt van het fijnmazige fietsersbondnetwerk als onderlegger wordt de voor- en natransportreistijd voor OV nu veel gedetailleerder bepaald én zijn fietsintensiteiten naar stations te bepalen.

Ook zijn – behalve de optie lopen-ov-lopen nu ook de combinaties fiets-ov-lopen, lopen-ov-fiets en fietsov-fiets gemodelleerd. En het gaat nog verder. Alle haltes en OV-knopen zijn gecodeerd in de mate waarin de fiets daar gestald kan worden.

Ook wordt in het nieuwe model intensief gebruik gemaakt van GSM-data waarmee het MRDH-verkeersmodel het eerste Nederlandse verkeersmodel is dat van big data gebruik gaat maken.

Het nieuwe model komt begin 2018 beschikbaar.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fiets wordt serieus genomen in nieuw verkeersmodel

Scroll naar boven