Fiets als instrument voor city-marketing

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-11-2007

Zet de fiets in als marketinginstrument om het imago van steden op te vijzelen. Dat is de nieuwe aanpak waarmee men Nordrhein-Westfalen de positie van de fiets wil versterken. De fiets is immers een uiterst effectief instrument als het gaat om de beleving van de binnenstad te verbeteren, aldus de plannenmakers.


Nordrhein-Westfalen is in Duitsland voorloper als het gaat om het faciliteren en promoten van de fiets. Het nieuwe initiatief 'City-Marketing Fahrrad' dat hier is uitgewerkt, wordt door het Duitse ministerie van Verkeer en Waterstaat in het kader van het Nationale Fietsverkeersplan ondersteund.
Als eerste stap is een brochure uitgebracht met enkele tientallen voorbeelden van maatregelen die het fietsimago van een stad goed doen. Behalve goede fietsparkeervoorzieningen kan men bijvoorbeeld denken aan de inzet van bagagekluisjes voor binnenstadbezoekers. Of de toepassing van 'Fahrradparkplatz-Ausrollrasen'. Dat zijn matten ter grootte van een autoparkeerplaats, waarmee men een tijdelijke fietsparkeerplek kan creëren.
In de Duitse stad Unna wordt zelfs een mobiele fietswasinstallaties ingezet, in Keulen fietsriksja's en in München zijn voorzieningen aangebracht waar fietsers hun banden kunnen oppompen. Ook systemen met goedkope huurfietsen en de inzet van fietsen om pakketjes te bezorgen kunnen het fietsvriendelijke aanzien van een stad ten goede komen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fiets als instrument voor city-marketing

Scroll naar boven