Europese landen verschillen sterk in regelgeving speed pedelec

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-12-2023
Mobycon heeft in opdracht van de Duitse branchevereniging voor de fietsindustrie ZIV de regelgeving en ervaringen rond de speed pedelec in kaart gebracht voor Duitsland, België, Denemarken, Nederland en Zwitserland. De verschillen zijn groot: in Zwitserland en Denemarken is de speed pedelec vrijwel overal toegestaan op fietspaden waar deze in Duitsland gebruik moet maken van de rijbaan.

Aanleiding voor het onderzoek is de beperkte groei van de speed pedelec in Duitsland ten opzichte van de andere landen. In Zwitserland zijn in 2022 ruim 22 duizend speed pedelecs verkocht, ongeveer 10 procent van het totaal aantal e-fietsen. In Duitsland zijn dat er slechts 11 duizend met een inwonertal dat ongeveer 10 keer zo groot is. De verschillen staan volgens het rapport van ZIV (Zweirad-Industrie-Verband) en Mobycon in verband met de kwaliteit van de fietsinfrastructuur en duidelijke handhaafbare regelgeving.
 
In Duitsland zijn speed pedelecs niet toegestaan op fietspaden en dat lijkt vooral te maken te hebben met de beperkingen van de bestaande fietsinfrastructuur. De fietspaden zijn er vaak te smal om speed pedelecs of bakfietsen toe te staan, of moeten gedeeld worden met voetgangers. Ook komt gescheiden fietsinfrastructuur, zoals in Nederland waar dit op wegen met 50 km/h verplicht is, er niet structureel voor.

 Figuur: Verschillen in regelgeving speed pedelec. Bron: ZIV, Mobycon (2023) Where are speed pedelecs used?
 
In Denemarken en Zwitserland behandelt men de speed pedelec als een fiets, in Nederland mag de speed pedelec op fietspaden als daar ook brommers zijn toegestaan. In Nederland, België, Denemarken en Zwitserland zijn speed pedelecs, eventueel onder bepaalde restricties, toegestaan op fietspaden. Nederland is de enige van deze vijf landen met een aangepaste snelheidslimiet voor speed pedelecs op fietspaden. In Zwitserland is de houding rond speed pedelecs het meest liberaal, hier overweegt men eerder de breedte van de fietspaden aan te passen dan de speed pedelec hiervan te weren.
 
Op basis van de huidige ongevalsgegevens is er volgens Mobycon niet objectief vast te stellen of het veiliger is voor speed pedelecs om gebruik te maken van de weg of van het fietspad. Wel zijn de consequenties van ongevallen met speed pedelecs vaak ernstiger dan met de gewone fiets.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Europese landen verschillen sterk in regelgeving speed pedelec

Scroll naar boven