Eén betaalregime voor de stalling Jaarbeursplein

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-10-2013

'Differentiatie op Kwaliteit'. Dat was het plan voor de nieuwe fietsenstalling aan de westzijde van Utrecht CS. De parkeertarieven zouden afhankelijk gesteld worden van de aangeboden gebruikerskwaliteit. Maar dat plan gaat niet door. Eerdere experimenten met Eerste Klas-stallen bij station Arnhem zijn mislukt. Er komt nu één betalingsregime. De OV-chipkaart gaat, net als voor OV-fiets, een rol spelen als drager voor een abonnement.


 In de ruim 5000 plaatsen tellende stalling die in maart opengaat, zijn er straks drie mogelijkheden, vertelt Remco Wieland, directeur ketenbeheer van NS. Jaarabonnementenhouders krijgen een sticker op de fiets en mogen gewoon - net als de huidige abonnementenhouders van NS-stallingen - zonder enige handeling doorlopen en stallen. De ‘infrequente’ stallers kunnen op hun OV-chipkaart een abonnementsvorm laten zetten. Zij houden de pas voor een lezer bij vertrek en een bedrag voor het stallen wordt automatisch afgeschreven van hun rekening. Dit werkt net als het abonnement van de OV-fiets. En dan zijn er mensen die per keer willen betalen. Zij zullen een betaalhandeling in de stalling moeten doen.

Anders dan eerder is aangekondigd zal er in stalling niet geëxperimenteerd worden met verschillende tarieven en kwaliteitsniveaus. Er komt één betalingsregime. Eerdere experimenten met Eerste Klas-stallen bij station Arnhem zijn mislukt. Daar kregen stallers die meer betaalden bijvoorbeeld een vaste plek of extra onderhoudsservice. Wieland: ‘De belangrijkste beweegredenen van de klant zijn gemak, afstand tot de perrons en prijs. De invloed van anders toeters en bellen zijn te verwaarlozen.’

Ook het combineren van de betaalde stalling met onbetaald stallen met toezicht, zoals dat een tijd bij station Zutphen bestond, is volgens Wieland definitief afgeschoten. ‘Je kunt niet twee regimes in een stalling hebben, dat is helder. Het verschil tussen betaald bewaakt en onbewaakt met toezicht is te klein.’

Welke tarieven er aan het stallen in de nieuwe stalling aan de westzijde van Utrecht CS zullen hangen, is nog onbekend. Eerder spraken NS, Prorail en de gemeente Utrecht wel af dát er betaald gaat worden in de inpandige stalling. Op grotere afstand van het station komen wel 2000 gratis plekken. Het betalen is onderdeel van een twee jaar durende proef. Wieland: ‘Over de bandbreedte van het starttarief worden nadere afspraken gemaakt ‘. De gemeente Utrecht heeft eerder tarieven tussen €0,50 en €1,50 per dag genoemd.

Met de gemeente is afgesproken dat een deel van de stalling gebruikt zal worden door medewerkers van het nieuwe stadskantoor op het Westplein.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Een betaalregime voor de stalling Jaarbeursplein

Scroll naar boven