Echte fietsers voeren campagne

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-06-2011

Het is inmiddels meer vertoond, een fietscampagne gebaseerd op foto&'s van ‘echte fietsers&'. Ook Gent wil op deze manier de fietsers nadrukkelijker in beeld brengen.


Vorig jaar deden steden als Toulouse en München al van zich spreken. De laatste met de Radlstar campagne. Gesponsord door een fabrikant van fietskleding konden fietsers zich daar met hun vervoermiddel laten fotograferen. Het publiek mocht via internet de mooiste foto’s uitzoeken uit de ongeveer 1000 beelden die zo werden gemaakt. Die werden vervolgens gebruikt op abri’s en reclamezuilen in een communicatiecampagne rond de fiets. Het idee werd opgepikt in Gent, waar afgelopen april op gezette tijden in de stad een ‘pop-up fotostudio’ werd neergezet. Aan willekeurige fietsers werd gevraagd of ze wilden poseren voor een professionele fotograaf. Dat leverde 448 fietsportretten op. Ook hier kan iedereen via internet zijn stem uitbrengen. En de bedoeling is dat de 25 winnaars dit najaar op groot formaat in het Gentse stadscentrum te zien zijn.
De fotocampagne is onderdeel van de door de gemeente Gent gesteunde Gent Cycle Chic website (www.gentcyclechic.be), een weblog waar volgens de makers ‘de fietscultuur in Gent wordt gevierd’. De site is opgezet met de bekende Deense Cycle Chic website voor ogen, met een accent op mode, uitstraling en cultuur op de fiets. Doel is de bezoeker te tonen dat fietsen in de stad niet alleen snel en efficiënt is, maar ook trendy en hip. De beelden op de blog zijn echt en authentiek – niets wordt in scène gezet – en dienen als inspirerend voorbeeld voor bezoekers van de blog.

Relevantie

Scroll naar boven