De discussienotitie zoomt in op de deelkruispunten waar fietsers en voetgangers elkaar tegenkomen als onderdeel van een geregeld kruispunt met autoverkeer. Op de schematische afbeelding hieronder zijn deze deelkruispunten geel omcirkeld. Het hoofdkruispunt, dat is voorzien van verkeerslichten, is afgebakend door de blauwe lijn.
Door de groei van het fietsverkeer verloopt de afwikkeling van het verkeer op de deelkruispunten minder goed. Overstekende fietsers die geen voorrang hebben op de fietsers in de hoofdrichting blokkeren soms de hoofdrijbaan. In Amsterdam is hierom al een proef gedaan met het
verplaatsen van de haaientanden. Ook voor voetgangers is het soms lastig om over te steken bij een drukke fietsstroom en kwetsbare fietsers en voetgangers gaan deze situaties mijden. De vraag is soms welke voorrangsregels er nu gelden op de deelkruispunten. Ook lossen fietsers de voorrang soms informeel op: grote groepen fietsers die net groen hebben gekregen, nemen of krijgen soms voorrang terwijl dit volgens de regels niet juist is.
Discussienotitie
In de discussienotitie stelt CROW-Fietsberaad voorrangsregelingen voor deelkruispunten voor die praktisch en juridisch correct zijn, zowel voor éénrichtings- als tweerichtingsfietspaden. Enkele van deze varianten worden nu al op meerdere plaatsen in Nederland toegepast. Welke voorrangsregeling het meest passend is hangt vooral af van de grootte van de fietsstroom per richting.
In de praktijk blijkt het niet mogelijk om de voorrang voor alle conflicten volledig helder te regelen en aan alle verkeersregels te voldoen. Dit levert geen problemen op als de voorrangsregeling past binnen de speelruimte die de wetgeving biedt aan wegbeheerders.
Graag reactie
CROW-Fietsberaad verneemt graag of je het eens bent met de analyses en aanbevelingen in deze notitie. Alle reacties zijn van harte welkom via fietsberaad@crow.nl. Afhankelijk van de reacties worden de aanbevelingen in de toekomst verwerkt in de Ontwerpwijzer Fietsverkeer en het ASVV.