Nog niet zo lang geleden presenteerde Google een zelfrijdende fiets als 1 aprilgrap. Amper twee jaar later is de zelfrijdende fiets een feit.
Hij is ontwikkeld door de Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, waar machinebouwers, informatiedeskundigen, logistiekdeskundigen en gedragswetenschappers werken aan een autonome E-bike die op afroep via de smartphone naar de gebruiker toe komt rijden. Het idee is om in een paar jaar een kleine vloot van dergelijke voertuigen als deelfietsen te laten opereren op en rond het universiteitsterrein. De berijder kan dan kiezen uit verschillende typen fietsen, bijvoorbeeld voor het vervoer van kleine goederen of geschikt voor het vervoer van kinderen.
De sensoren van het voertuig herkennen andere verkeersdeelnemers en troittoirbanden en de sensoren stellen zich in op weersomstandigheden.
Een zelfrijdende fiets biedt volgens de Duitse wetenschappers voordelen ten opzichte van de (zelfrijdende) auto. De fiets kan gebruik maken van de daarvoor meer geschikte fietsinfrastructuur, met fietspaden, bordsteen met een vaste hoogte en speciale verkeerslichten. En voor het gebruik is geen rijbewijs voor nodig.
Het prototype wordt binnenkort in het echte stadsverkeer getest. De praktijktest moet onder meer uitwijzen of de techniek naar behoren functioneert en hoe omstanders op de fiets reageren.
Foto: Harald Krieg/Universität Magdeburg