Weer en mobiliteit
Het weer heeft invloed op de personenmobiliteit in Nederland. De verscheidenheid aan weersverschijnselen (wind, regen, temperatuur, enzovoort) en de vele mogelijke gedragsreacties hierop – denk aan een andere keuze voor de vervoerwijze, het vertrektijdstip en de route – maken dat die invloed zeer divers is. Via de gedragsreacties heeft het weer ook invloed op het gebruik van het mobiliteitssysteem: meer of minder reizen en langere of kortere afgelegde afstanden met bepaalde vervoerwijzen.
Effecten van weer
Kennis over de invloed van het weer op de personenmobiliteit is relevant voor het beleid omdat extreem weer vaker voorkomt en klimaatverandering op de langere termijn tot een structurele verandering van de weerspatronen kan leiden. Op bepaalde plekken in het mobiliteitssysteem kan de capaciteit (extra) onder druk komen te staan terwijl capaciteit op andere plekken juist onderbenut blijft. En wat gebeurt er met de actieve vervoerwijzen, lopen en fietsen, waarop de afgelopen jaren in het (stedelijke) mobiliteitsbeleid steeds meer de nadruk is komen te liggen vanwege de positieve effecten die zij hebben op de gezondheid, de bereikbaarheid en het milieu? Zijn er misschien maatregelen nodig om de fietser en de wandelaar te beschermen tegen slecht weer om zo het gebruik van de actieve vervoerwijzen op peil te houden of te vergroten? Ten slotte is het effect van het weer op de mobiliteit relevant voor de verkeersveiligheid, omdat de fietsende of lopende reiziger relatief kwetsbaar is. Kortom, het vaker of minder vaak voorkomen van bepaalde weersomstandigheden kan er toe leiden dat de reiziger bepaalde vervoerwijzen meer of juist minder gebruikt.
Literatuuronderzoek
Voor Nederland bestaan er bijna 20 relevante studies naar het effect van het weer op de personenmobiliteit. In dit rapport heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid de kennis over dit onderwerp bijeen gebracht door middel van literatuuronderzoek.