Op basis van gegevens van de gemeente Amsterdam hebben we een schatting gemaakt van de bewaarkosten (hoofdstuk 3) en de economische waarde van verwijderde fietsen (hoofdstuk 4).
De gemiddelde bewaarkosten bedragen €34 per fiets plus €3,23 per fiets per week. De gemiddelde economische waarde van verwijderde fietsen ligt rond de €50. Let op: fietswrakken zijn hierin niet verrekend.
Als we uitgaan van de economische waarde van de fietsen, hoeft 90 procent van de verwijderde fietsen niet langer dan 3 weken bewaard te worden (hoofdstuk 5).
In de praktijk hanteren de meeste gemeenten een veel langere bewaartermijn dan noodzakelijk op basis van de waarde van de fietsen. Meestal 13 weken (hoofdstuk 6). Voor gemeenten die willen besparen op de opslagkosten liggen hier zeker nog mogelijkheden.
In principe mogen gemeenten de bewaarkosten (€40 tot €50) doorberekenen aan eigenaren die verwijderde fietsen komen ophalen. In de praktijk brengen gemeenten slechts een deel (€20 tot €25) in rekening (hoofdstuk 7). Hier kunnen ook heel goede beleidsmatige en politieke redenen voor zijn. Tegelijkertijd kan de kostenstructuur zo ingericht worden dat het gewenste gedrag gestimuleerd wordt. We doen de volgende suggesties:
- Om te stimuleren dat eigenaren zo snel mogelijk hun fiets ophalen in het depot, geldt de eerste twee dagen een flink gesubsidieerd tarief (bijvoorbeeld €15). Daarna stijgen de kosten snel naar de werkelijk kosten (bijvoorbeeld met €2,50 per dag extra);
- Om te stimuleren dat fietsers vaker gebruik maken van de bewaakte stalling, krijgen ze een abonnement ter waarde van het bedrag dat ze moeten betalen in het depot;
- Om te zorgen dat eigenaren van fietsen in de toekomst eenvoudiger te traceren zijn, moeten eigenaren die gebruik willen maken van het gesubsidieerde tarief hun fiets laten labelen (barcode, RFID) en registreren. Bij een volgende overtreding krijgen ze meteen een mailtje.