Auto- en fietsfabrikanten werken samen aan de ontwikkeling van communicatieprotocol

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-01-2021
In Nederland is de iVRI-verkeersregelinstallatie in opmars. Fietsers die de juiste app op hun telefoon hebben kunnen daarmee via de cloud aankondigen dat ze eraan komen. In de VS ligt de nadruk op de ontwikkeling van systemen die automobilisten waarschuwen voor fietsers in de nabijheid.



Softwarebedrijf Tome en Ford demonstreerden de werking van dergelijke systemen al een paar jaar geleden. Maar de introductie van steeds meer rijtaak-ondersteunde systemen (met botswaarschuwing) in auto’s en de komst van autonome voertuigen versnellen deze ontwikkelingen.

Dergelijke systemen maken tot nu toe vooral gebruik van radar en videocamera’s in de auto. Die zijn echter niet zonder meer geschikt voor de detectie van fietsers te midden van bijvoorbeeld een omgeving met allerlei elementen die het beeld verstoren, zoals abri’s en vuilnisbakken.

Daarom werken autofabrikanten en software-ontwikkelaars samen aan de ontwikkeling van een standaard voor B2V-communicatie (Bicycle-to-vehicle). Op de recente CES 2021-beurs kondigde onder meer Ford en Subaru en fietsfabrikanten als Giant, Specialized en Trek samenwerking aan op dit terrein. In Europa zijn onder meer Fiat en Volvo actief op dit terrein.

Men gaat dit jaar verschillende technieken testen voor de overdracht van data, onder andere Bluetooth (omdat het al op smartphones beschikbaar is). Maar ook DCR (dedicated short range communications) en 5G zijn in beeld.

Het gaat daarbij om meer dan alleen de aanwezigheid van een fietser. Ook data over snelheid en richting van de fietser zal worden gebruikt, evenals data over de kenmerken van de fiets, zoals draaicirkel, maximale acceleratie en remvermogen. Alles wat helpt om lang van tevoren te voorspellen wat een fietser eventueel kan gaan doen en waarmee een automobilist rekening mee kan houden.

Opzet is dat fietsers met de B2V-systemen ook gaan communiceren met systemen langs de weg, zoals bijvoorbeeld verkeerslichten.

De eerste voorzichtige ‘probeersels’ zijn al op de markt. Zo heeft Trek het Flare R achterlicht al voorzien van B2V-sensoren, waardoor een fietser dankzij knipperende signalen al op 900m afstand te zien zou zijn. En Specialized is bezig de B2V-techniek toe te voegen aan de Specialized Ride App. 

Maar, zo verwachten deskundigen, het zal nog wel een jaar of vijf duren eer de techniek voldoende is uitgerijpt om op grote schaal te worden toegepast.
 

Meer lezen

Meer over de B2V-systemen gespresenteerd op CES21 vind je hier.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Auto- en fietsfabrikanten werken samen aan de ontwikkeling van communicatieprotocol

Scroll naar boven