Actieplan gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid 2014 gemeente De Friese Meren

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:R.F. Sterk-Bokma
  • Uitgever:De Friese Meren
  • Datum:01-03-2014

Deze notitie gaat in op het verbeteren van de verkeersveiligheid door middel van verkeerseducatie c.q. communicatie/voorlichting en handhaving. Deze instrumenten leveren, samen met de vorming van een Duurzaam Veilig-wegennet, een cruciale bijdrage aan het bereiken van het doel ten aan-zien van verkeersveiligheid: in Fryslân in 2025 de helft minder ernstige verkeerslachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) hebben dan in 2010.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Deze notitie gaat in op het verbeteren van de verkeersveiligheid door middel van verkeerseducatie c.q. communicatie/voorlichting en handhaving. Deze instrumenten leveren, samen met de vorming van een Duurzaam Veilig-wegennet, een cruciale bijdrage aan het bereiken van het doel ten aan-zien van verkeersveiligheid: in Fryslân in 2025 de helft minder ernstige verkeerslachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) hebben dan in 2010.

    Aangezien er per 2010 geen vergelijkbare geregistreerde ongevallengegevens beschikbaar zijn, is het momenteel niet mogelijk dat streven in concrete aantallen aan te geven. Gelet op de trend van de afgelopen jaren is overigens wel de verwachting dat het gestelde doel mogelijk wordt gehaald. In deze notitie wordt verder niet ingegaan op de ongevalsgegevens.

    Verkeerseducatie richt zich op het gedrag van verkeersdeelnemers en is nodig om verkeersdeelnemers:

    • bewust te maken van de risico's in het verkeer
    • bekend te maken met maatregelen om zichzelf en anderen te beschermen en
    • bekend te maken met de principes van Duurzaam Veilig en het verkeersgedrag dat daarbij past.

    Handhaving richt zich op naleving van de verkeersregels middels:

    • gericht toezicht op relevante plaatsen, tijdstippen en gedragingen;
    • een combinatie van voorlichting en onderwijs
    • een projectmatige aanpak gericht op het type overtreding
    • preventief en repressief toezicht en
    • samenwerking met gemeente en instellingen.

    De combinatie van een Duurzaam Veilig-wegennet met een permanente vorm van verkeerseduca-tie en handhaving zorgt ervoor dat aan de randvoorwaarden voor een veilig verkeerssysteem wordt voldaan.

    In deze notitie wordt onder meer omschreven wat in 2013 is gedaan en wat er in 2014 zoal zal/kan worden gedaan aan het beïnvloeden van het gedrag van verkeersdeelnemers.
    In verband met de verantwoording van bijbehorende subsidiestromen wordt nog gerefereerd aan de voormalige gemeenten. Daarbij wordt opgemerkt dat de voormalige Skarsterlânse dorpen Haskerdijken en Nieuwebrug vanaf 2014 worden bediend door de gemeente Heerenveen. Verder wordt Terherne (voormalig Boarnsterhim) in dit kader bij voormalig Skarsterlân ondergebracht. Een en ander heeft geen gevolgen voor de (meerjarige) begroting en is tevens met de subsidieverlener afgestemd. In 2016, na afloop van de subsidietermijn, kan harmonisatie plaatsvinden.

    Leeswijzer
    Na deze inleiding biedt hoofdstuk 2 een algemene toelichting, een toelichting op de gemeentelijke pijlers en een evaluatie van verkeerseducatieve activiteiten in 2013. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 ingegaan op het beleid op het gebied van verkeersveiligheid en handhaving, waarna hoofdstuk 4 een korte toelichting biedt op de (gewijzigde) registratie van ongevallen per 2010. Tenslotte geeft hoofdstuk 5 per fusiegemeente een overzicht van de geplande verkeerseducatieve activiteiten in 2014 met kostenbegroting en een toelichting.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Actieplan gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid 2014 gemeente De Friese Meren

Scroll naar boven