De toename van het aantal dodelijke fietsongevallen heeft vooral plaatsgevonden op wegen met een maximum snelheid van 50 km/uur (+44%) en 60 km/uur (+144%). Op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur en 80 km/uur zijn minder ernstige fietsongevallen gebeurd.
Alleen binnen de bebouwde kom is het aantal fietsslachtoffers gestegen. Buiten de kom is sprake van een lichte daling. Er is buiten de kom dus wel een verschuiving geweest van 80 naar 60-wegen.
De stijging heeft zich vooral voorgedaan in verstedelijkte gebieden. In kaderwetgebieden is het aantal dodelijke fietsongevallen gemiddeld met 80 procent gestegen, terwijl het aantal in niet-kaderwetgebieden gemiddeld licht gedaald is.
Fietsers zijn in 2006 vaker betrokken geweest bij eenzijdige ongevallen en kop/staart ongevallen. De meeste fietsers komen echter nog altijd om het leven door een aanrijding in de (linker) flank. In de meeste gevallen is de tegenpartij een personenauto. Het aantal personenauto's dat betrokken is bij een dodelijk fietsongeval is bovengemiddeld gestegen (+30%).