Op verschillende plekken in Nederland zijn de afgelopen jaren zogeheten ‘fietsrotondes’ aangelegd, waarbij een hoofdfietsroute een belangrijke lokale autoroute kruist. Op een fietsrotonde heeft de fietser prioriteit ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer. Verschillen in de vormgeving en het ontbreken van eenduidigheid kan ertoe leiden dat de situatie niet goed wordt begrepen door de verschillende verkeersdeelnemers en de kans op een verkeersonveilige situatie verhogen.
Begin 2024 heeft CROW-Fietsberaad hierover de notitie 'Inrichtingsaanbevelingen voor fietsrotondes' uitgebracht. Deze aanbevelingen moeten als hulpmiddel fungeren voor nieuwe toepassingen van fietsrotondes en bijdragen aan eenduidigheid.
In dit kenniscafé neemt Erwin Reienga van Arop u mee over de inrichtingsaanbevelingen voor het ontwerp van fietsrotondes. Tevens gaan de in op vragen als:
- Op welke plek in het netwerk voor fietsen en voor het gemotoriseerde verkeer is een fietsrotonde een geschikte kruispuntvorm?
- Wat zijn de gevolgen van een fietsrotonde voor de verkeersstromen in het netwerk?
- Aan welke maten moet een fietsrotonde voldoen en wanneer is sprake van een veilig ingerichte, herkenbare fietsrotonde?
- Wat is de juiste aankleding (bebakening, markering, vormgeving van het middeneiland) van een fietsrotonde?