Fietsstroken en suggestiestroken worden door wegbeheerders in Nederland op grote schaal toegepast. Daarbij valt een grote verscheidenheid op in toepassing en uitvoeringsvorm:
- zowel op gebiedsontsluitingswegen als erftoegangswegen
- in verschillende breedtes
- in combinatie met verschillende breedtes van de rijloper voor de auto
- bij allerlei combinaties van intensiteiten van auto- en fietsverkeer
De reden om ze aan te leggen is meestal goed bedoeld: vergroting van de veiligheid en het comfort van fietsers. Maar in de praktijk blijkt dat lang niet altijd het geval en werken ze regelmatig zelfs averechts. Dat geldt trouwens ook voor te brede kantstroken, die door fietsers en automobilisten soms worden opgevat als suggestiestroken ...
Voldoende aanleiding voor het Fietsberaad om over dit onderwerp een publicatie te maken. De basis hiervoor is geleverd door adviesbureau Ligtermoet & Partners. Op de bijeenkomst zal Govert de With aan de hand van foto’s van wegen binnen de kom en buiten de kom:
- de huidige verscheidenheid in toepassingen en uitvoeringsvormen van fiets-, suggestie- en kantstroken tonen
- voor verschillende profielbreedtes praktische aanbevelingen presenteren: wanneer niet doen, wanneer wel en wat is dan de gewenste wegindeling?
Uiteraard is er ruime gelegenheid voor het stellen van vragen en voor discussie. Aanvullingen en verbeteringen zullen worden meegenomen in de definitieve publicatie. Ook is het de bedoeling van het Fietsberaad om nader (camera)onderzoek te laten doen naar de effecten van verschillende toepassingen in de praktijk.
De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 11 februari a.s. van 13.00 uur tot 16.30 uur. De bijeenkomst vindt plaats in de Nieuwe Buitensociëteit Zwolle, Stationsplein 1, (8011 CW) Zwolle. Voor een routebeschrijving klik hier. Deelnemers worden verwacht tussen 12.30 en 13.00 uur. Na afloop is er gelegenheid na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.