"dankzij de ‘goedkope’ fi

"dankzij de ‘goedkope’ fiets, er nog niet zo slecht voor staat, bestaat ook in Nederland vervoersarmoede" - Zijn die fietsen elders zoveel duurder? Vervoersarmoede bestaat vooral door schaalvergroting met steeds meer bestemmingen die nauwelijks met fiets of OV te bereiken zijn, vaak te ver om te fietsen. Juist de overheid zorgt voor schaalvergroting, ziekenhuizen, scholen, grotere gemeenten e.d.

Reacties

Concentratie of bundeling van voorzieningen is voor die voorziening vast voordelig - anders deden ze het niet. Maar als het om een openbare voorzieningen gaat zou eigenljk gekeken moeten worden naar de totale maatschappelijke kosten. Dus naast de operationele kosten van de betreffende instelling ook de vervoerskosten (inclusief -tijd) van alle gebruikers. En die laatste neemt toe door de grotere gemiddelde afstand naar een samengevoegde voorziening. Als die totale kosten in beeld worden gebracht bij voorstellen voor samenvoeging en concentratie, dan vallen sommige voorstellen wellicht af. Nu energieverbruik kritisch wordt en vervoersafstand ook samen hangt met brandstofverbruik (in auto''s) zou die integrale kostenberekening vereist moeten worden bij alle voorstellen voor concentratie.
Precies Roland. Het is de overheid die ziekenhuizen in de polder zet waar slecht een enkele keer een bus langs komt -als je geluk hebt- dus niet in de weekends en ''s avonds als de auto''s thuis zijn. En nu we moeten voldoen aan een klimaatakkoord vinden we het gek dat de mensen gevangen zijn van het autosysteem. Zelfs de scholen staan een fors eind weg van de stations en bij de stations staan autobedrijven alle ruimte weg te nemen. (Goes) Je moet het maar bedenken.
Scroll naar boven