DTV Consultants deed in opdracht van CROW Fietsberaad onderzoek naar mogelijkheden om de fietsverkeersregeling te finetunen op basis van de opstelcapaciteit voor een verkeerslicht én de afrijcapaciteit als het verkeerslicht op groen springt.
Voor het onderzoek werd het gedrag van fietsers op enkele drukke met verkeerslichten geregelde kruispunten in beeld gebracht. Men bekeek onder meer hoeveel fietsers zich steeds voor een rood fietslicht verzamelen en hoe snel die weer vertrekken. Als je dat weet, kun je uitrekenen hoeveel ruimte je nodig hebt bij een gegeven intensiteit en een gegeven roodtijd. Of andersom, wat de maximale roodtijd mag zijn willen alle fietser in de opstelruimte passen.
Verder onderzocht men hoelang fietsers nodig hebben om bij groen over te steken. Dat zegt iets over de ideale groentijd in de regeling.
Naast het optimaliseren van opstelruimte en groentijden, wordt ook geëxperimenteerd met
andere oplossingen om meer fietsers over het kruispunt te leiden, zoals de warmtesensor, de groene golf, en meelopende ledlampjes die de ideale fietssnelheid aangeven.