Dus in Vlaanderen gaan

Dus in Vlaanderen gaan speed pedelecs voor recreatieve ritten en woon-werk verkeer gemiddeld 31km/u, behaald met een gemiddelde kruissnelheid wanneer mogelijk van 36.7km/u.  Klinkt aannemelijk en ligt in lijn van het 365SNEL onderzoek uit 2019. 

Snel netwerk en keuzevrijheid blijken essentieel:

De belangrijkste conclusies die we uit deze gemiddeldes kunnen trekken zijn:

De nood aan hoogkwalitatieve pendelroutes waarop reizen met fietssnelheid >30km/u veilig mogelijk is.  Een snelheidsregime van 30km/u komt daar niet aan tegemoet en moet bijgevolg vermeden worden waar mogelijk: jaagpaden, fietsstraten, F99abc, zone 30. 

Nood aan flexibiliteit.  Het gemiddelde geeft aan dat een flink deel van de speed pedelecs geen snelheid kan halen die veilig mengen met 50km/u verkeer toelaat.  In Vlaanderen is er daarom flexibele keuze tussen rijbaan en fietspad, wat flink meespeelt in het enorme succes van de speed pedelec aldaar.  Je kan er kiezen al naargelang de performantie van je fiets en het individuele veiligheidsgevoel.

Bizarre conclusies van de onderzoekers?

De conclusie dat het reisdoel geen invloed heeft op de rijsnelheden negeert andere reisdoelen dan recreatieve- en woon-werk ritten.  Bijvoorbeeld kinderen naar school begeleiden alvorens sneller te schakelen naar het werk.  Of je partner op haar gewone fiets vergezellen.  Er zijn trouwens twee merken (Ellio en R&M) die speed pedelecs aanbieden met gehomologeerde kinderzitjes.  

Het is zinvol om te investeren in routes dit hogere snelheden faciliteren.  Het is tevens zinvol te investeren in fietsinfrastructuur in het algemeen.  De groep fietsers groeit namelijk.  Maar men dient te erkennen dat iedere fiets die 25km/u of 45km/u kan gaan, tevens ook gewoon 15km/u kan gaan.  Regelgeving zou best de analogie met de auto volgen: op sommige wegen mag je snel, op andere traag.  Maar het maakt niet uit hoeveel pk er onder de motorkap zit.  Handhaaf op gedrag.

Scroll naar boven