Op vrijliggende fietsinfrastructuur hebben fietsers nog steeds interactie met gemotoriseerd verkeer, bijvoorbeeld als ze een zijstraat van een voorrangsweg kruisen. Kruispunten met een verwarrende lay-out, te snel rijdende auto’s of onvoldoende zicht kunnen de veiligheidswinst van vrijliggende infra tussen de kruispunten mogelijk teniet doen. De nieuwe factsheet van ECF draagt bij aan het debat over kwaliteitsnormen voor Europese fietsinfrastructuur binnen de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE).
Afmetingen kruispunt
De factsheet is een meta-analyse op basis van richtlijnen uit België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, Noorwegen, Polen, Slowakije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In de onderstaande tabel zijn de resulterende aanbevolen afmetingen weergegeven voor kruispunten zonder verkeerslichten tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.
|
Fietsroute |
Hoofdfietsroute |
Fietssnelweg |
Maximale snelheid van kruisend verkeer [km/h] |
80 |
70 |
50 |
Maximaal volume kruisen verkeer – zonder middeneiland (PAE per dag] |
8.000 |
5.000 |
3.000 |
Maximaal volume kruisend verkeer – met middeneiland [PAE per dag] |
16.000 |
12.000 |
8.000 |
Maximum aantal rijstroken om over te steken |
2 |
1 per richting |
1 per manoeuvre |
Maximum lengte kruispunt [m] |
- |
8.0 |
7.0 |
Breedte middeneiland [m] |
2.5 |
3.0 |
4.0 |
Bron: European Cyclists’ Federation
Zichtbaarheid
Automobilisten die een kruispunt naderen waar kruisende fietsers voorrang hebben moeten op 10 meter voor de kruising een fietser kunnen zien die 22 meter van het kruispunt verwijderd is. Fietsers die een voorrangsweg voor auto’s naderen moeten vanaf 4 meter voor het kruispunt auto’s kunnen zien op een afstand variërend van 33 meter op 30 km/h wegen en 140 meter op 80 km/h wegen.
Verdere aanbevelingen
Naast richtlijnen voor afmetingen en de zichtbaarheid doet de ECF nog een aantal aanbevelingen voor het ontwerp van gelijkvloerse kruisingen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.
- Het verhogen van een fietskruising maakt deze beter herkenbaar en vermindert de snelheid van gemotoriseerd verkeer.
- Een zijstraat kan als een uitrit worden vormgegeven, waarbij het trottoir en het fietspad langs de hoofdstraat (voorrangsweg) doorlopen.
- Als een fietsoversteek meer dan 5-15 van het kruispunt ligt moet deze aparte bebording krijgen om de voorrangsregels uit te leggen.
- Als een fietsoversteek in twee richtingen is, dan moet dit duidelijk zijn aangegeven voor het naderend verkeer.
De volledige factsheet is
hier te vinden.