Wielrenners en gewone fietsers zoeken toenadering

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2018
Racefietsers hebben moeite met naast elkaar rijdende fietsers en met fietsers die niet aan de kant gaan. Recreatieve fietsers aan de andere kant klagen over schreeuwende wielrenners en het snelheidsverschil met racefietsers bij het inhalen. Maar organisaties van sportieve fietsers proberen partijen nader tot elkaar te brengen.

wielrenners-(1).jpgDoordat racefietsers vaak met forse snelheid in groepen rijden op recreatieve routes hebben raken ze nogal eens in conflict met langzamere, recreatieve en/of oudere, fietsers, zo werd vorig jaar nog eens bevestigd in een CROW-Fietsberaad onderzoek naar drukte op fietspaden.

Voor de recreatieve racefietsers is er de Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU). Die probeert via campagnes wielrenners tot aangepast gedrag te bewegen. 'De Echte Wielrenner laat van zich horen' is de naam van de campagne die al een aantal jaren loopt. Enerzijds gaat het dan om het gedrag van de fietsers zelf, anderzijds wil men medeweggebruikers informeren hoe te handelen als ze wielrenners tegenkomen op het fietspad of op de weg. Dat gebeurt onder meer via een Youtube-filmpje met voorbeelden hoe voetgangers, fietsers, automobilisten en wielrenners elkaar veilig kunnen passeren. Daarnaast geeft de NTFU speciale trainingen aan wegkapitein die grotere groepen tourfietsers begeleiden.

Verder is in het najaar van 2017 de ‘Alliantie Samen Fietsen’ tot stand gekomen (met onder andere ANWB, Fietsersbond, NTFU) met als doel gevaarlijke situaties op de fietspaden zoveel mogelijk te voorkomen. Tot nu toe betreft dat echter vooral een bundeling van bestaande activiteiten.

Wielerclubs
Een ander initiatief komt van Delta Cycling. Dat begon ooit als een professionele wielerploeg, maar is inmiddels in Rotterdam uitgegroeid tot een platform om ook het alledaagse fietsen te promoten. De opgebouwde wielsportkennis wordt op verschillende, creatieve manieren ingezet om de fietsveiligheid te verbeteren en de mobiliteits- en sociale functie te versterken. Vanuit de eigen campus worden jongeren enthousiast gemaakt, al dan niet met een directe link met de wielersport. Een rugzak krijgt bijvoorbeeld een nummer mee, en je voelt je een beetje wielrenner. En als de fiets kapot gaat, ga je niet naar de fietsenmaker, maar naar de campusmecanicien, aldus de nominatievermelding voor de Tour de Force Innovatieprijs. Inmiddels is Delta Cycling betrokken bij 25 maatschappelijke fietsprojecten en - activiteiten en zijn er al 5500 Rotterdammers op creatieve manieren en met hulp van sponsoren bij fietsen betrokken.

Ook in België lopen dergelijke initiatieven. Trekker is daar de verzekeraar Fidea die oud veldrijder Sven Nys inzet als boegbeeld om het veilig (race)fietsen te promoten. De ex-prof organiseert fietskampen waar honderden kinderen op af komen van 8 tot 14 jaar. Die maken kennis met veldrijden en vergroten daarmee ook de behendigheid op de fiets. En ondertussen wordt ook de verkeersveiligheid op de openbare weg meegenomen. Een reeks Youtube-filmpjes ondersteunen deze aanpak.

Scheiden
Een andere optie is om wielrenners en andere recreatieve fietsers te scheiden, maar dat is niet eenvoudig. Beide groepen hebben een voorkeur voor autoluwe fietsroutes door de natuur, en fietsen liefst in het weekend.
België kent wel al lang de regel dat groepen van minimaal 15 wielrenners de keus hebben tussen fietspad of rijbaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wielrenners en gewone fietsers zoeken toenadering

Scroll naar boven