Wenen verbiedt vrachtwagens rechtsaf te slaan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:12-02-2020
  • Startdatum:12-2-2020 10:30:45
De stad Wenen stelt een verbod in voor vrachtwagens om rechtsaf te slaan, behalve als ze zijn voorzien van een dodehoek-waarschuwingssysteem. Er zijn meer steden die maatregelen nemen.

  • Het aantal dodelijk ongevallen met vrachtauto’s bedraagt nu in Wenen 20 procent van het totaal en daarvan gebeurt 90 procent bij het rechtsafslaan. Tussen 2015 en 2018 bedroeg het aantal fietsers en voetgangers dat was betrokken bij dodelijke ongevallen met rechtsafslaande vrachtauto’s 15 procent van het totale aantal verkeersdoden. Daarom gaat de stad vrachtauto’s zonder dodehoekdetectie verbieden om rechtsaf te slaan op gevaarlijke kruispunten. Het verbod gaat in op 1 januari 2021. Het geldt niet op buitenwegen en autowegen.

    Ook Londen werkt aan de invoering van regels die voorzieningen om dodehoekongevallen te voorkomen verplicht stellen. Ook daar zijn vrachtauto’s verantwoordelijk voor relatief veel dodelijke ongevallen. Tussen 2015 en 2017 was bij 63 procent van alle dodelijke fietsongevallen en 25 procent van de dodelijke voetgangersongevallen een vrachtauto betrokken.

    Londen gaat nu de veiligheid van vrachtauto’s beoordelen aan de hand van een sterrensysteem. Het aantal sterren hangt samen met de voorzieningen om dodehoekongevallen te voorkomen, variërend van camera’s, spiegels, zijafscherming en sensoren die waarschuwen voor fietsers en voetgangers bij het afslaan.

    Om te beginnen wordt aan vrachtauto’s met één ster dit najaar de toegang tot Greater London ontzegd. Geleidelijk aan worden de teugels aangehaald tot 2024, wanneer alleen vrachtauto’s met minimaal drie sterren nog toegang krijgen. Aan de hand van camera’s met kentekenwaarneming worden controles uitgevoerd. De boetes bij overtreding van de regels zijn hoog.

    In Hamburg werkt men eveneens aan de versnelde invoering van dodehoek-waarschuwingssystemen. Na uitvoerige tests worden 2000 vrachtauto’s van meer dan 3,5 ton van de gemeente en bedrijven voorzien van dergelijke hulpmiddelen. Een deel van het wagenpark wordt bij vervanging al voorzien van dergelijke systemen, zoals bijvoorbeeld de stadsreiniging, bij andere diensten zoals de brandweer wordt zo’n voorziening bij het bestaande wagenpark ingebouwd.

    In Duitsland komen jaarlijks 30 tot 40 fietsers om het leven bij ongevallen met afslaande vrachtauto's. Dit jaar alleen al overlden daardoor zes fietsers.De Duitse overheid subsidieert de aanschaf van AAS (Abbiegeassistenzsystemen).

    Alle deze maatregelen lopen vooruit op EU-regels die hulpsystemen verplicht stellen voor nieuwe vrachtauto’s vanaf 2024. Of er ook regels komen voor oudere vrachtauto’s is nog niet bekend.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wenen verbiedt vrachtwagens rechtsaf te slaan

No data found
Scroll naar boven