Samenvatting (het rapport zelf is alleen in het Engels beschikbaar)
De gezondheid van de individuele fietser neemt toe als deze minder autorijdt. De voordelen van het fietsen zijn afgezet tegen de gezondheidsrisico’s, zoals het inademen van fijn stof en verkeersongelukken. Jeroen de Hartog en Gerard Hoek, verantwoordelijk voor het onderzoek bij het IRAS, schatten dat de gezondheidsvoordelen aanzienlijk groter zijn dan de risico’s. De onderzoekers kwamen tot deze schatting door te berekenen wat een vervanging van korte autoritten door de fiets betekent voor de gezondheid. Op basis van eerder uitgevoerd onderzoek naar lichamelijke activiteit is berekend dat de winst in levensverwachting 3 tot 14 maanden is, terwijl er potentieel 1 tot 40 dagen leven werden ingeleverd door de blootstelling aan fijn stof en 5 tot 9 dagen werden verloren door fatale verkeersongelukken. Omdat fietsers fysieke inspanning moeten leveren, ademen ze twee keer zoveel lucht in als automobilisten en daarmee ook meer schadelijke stoffen. Fietsers kunnen echter gemakkelijker een schonere route kiezen dan automobilisten. Daarnaast raken fietsers vaker betrokken bij dodelijke verkeersongelukken dan automobilisten.