Wegen de gezondheidsvoordelen zwaarder dan de risico's van fietsen in het verkeer?

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Jeroen de Hartog, Hanna Boogaard, Hans Nijland, Gerard Hoek
  • Uitgever:Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS)
  • Datum:30-06-2010

Ondanks alle gevaren die je als fietser tegen kunt komen in het verkeer, is het toch een stuk gezonder om de auto te laten staan en met de fiets te gaan. Dat stelt het IRAS Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).


  • Samenvatting (het rapport zelf is alleen in het Engels beschikbaar)

    De gezondheid van de individuele fietser neemt toe als deze minder autorijdt. De voordelen van het fietsen zijn afgezet tegen de gezondheidsrisico’s, zoals het inademen van fijn stof en verkeersongelukken. Jeroen de Hartog en Gerard Hoek, verantwoordelijk voor het onderzoek bij het IRAS, schatten dat de gezondheidsvoordelen aanzienlijk groter zijn dan de risico’s. De onderzoekers kwamen tot deze schatting door te berekenen wat een vervanging van korte autoritten door de fiets betekent voor de gezondheid. Op basis van eerder uitgevoerd onderzoek naar lichamelijke activiteit is berekend dat de winst in levensverwachting 3 tot 14 maanden is, terwijl er potentieel 1 tot 40 dagen leven werden ingeleverd door de blootstelling aan fijn stof en 5 tot 9 dagen werden verloren door fatale verkeersongelukken. Omdat fietsers fysieke inspanning moeten leveren, ademen ze twee keer zoveel lucht in als automobilisten en daarmee ook meer schadelijke stoffen. Fietsers kunnen echter gemakkelijker een schonere route kiezen dan automobilisten. Daarnaast raken fietsers vaker betrokken bij dodelijke verkeersongelukken dan automobilisten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wegen de gezondheidsvoordelen zwaarder dan de risicos van fietsen in het verkeer?

Scroll naar boven