Een eerste haalbaarheidsonderzoek naar leenfietsen in Utrecht laat zien dat een dergelijk systeem het vooral zal moeten hebben van bezoekers van Utrecht. Er liggen vooral kansen bij transferanten (gebruikers van een transferium), ov-gebruikers en lopers, schrijft men. Er zijn weinig aanwijzingen dat een leenfiets leidt tot veel minder autogebruik. Wel kan een leenfietssysteem het fietsgebruik stimuleren. De extra fietsritjes worden gemaakt door mensen die voorheen het ov gebruikten of liepen.
Utrechters zelf staan niet springen om een leenfiets te huren. Zij hebben immers een eigen fiets en het is niet de verwachting dat ze meer dan incidenteel (lekke band) die fiets zullen inruilen voor een leenfiets.
Gezien de potentiële doelgroep (ov-gebruikers, bezoekers van Utrecht) lijkt het vrij logisch om aan uitbreiding van het ov-fietssysteem te denken. Dat is ook één van de drie mogelijkheden die het rapport voorstelt als vervolgstap.
Het artikel geeft verder een overzicht van de systemen in de verschillende Europese steden, zoals:
- OV-fiets
- Call a Bike
- Smartbike
- Vélib’/Vélo’v