Vlaams-Brabant kiest onomwonden voor asfalt

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:12-06-2013

Wie in Vlaams-Brabant in aanmerking wil komen voor subsidie kan maar beter kiezen voor asfalt.&


De provincie Vlaams-Brabant gaat eisen stellen aan fietspadprojecten die in aanmerking willen komen voor Fietsfonds-subsidies. Er wordt bij voorkeur asfalt gebruikt, zo stelt de provincie. Als een fietspad toch in beton wordt uitgevoerd, dan zal de vlakheid ervan gecontroleerd worden voordat de subsidie volledig wordt uitbetaald. Fietspaden in betonstraatsteen zullen slechts in zeer specifieke gevallen gesubsidieerd worden. Die subsidies zullen bovendien pas uitbetaald worden 5 jaar na de voorlopige oplevering van de werken en na een extra kwaliteitscontrole door de provincie.
In een toelichting op de maatregel stelt de provincie dat asfalt het beste rijcomfort voor de fietser oplevert en een goede levensduur kent. Maar men ziet ook de nadelen: gevoelig voor warmte, lastig met boomworstels en met name rood asfalt herstellen na een opbreking is duur.
Van beton vindt men het rijcomfort matig. Daar staan een goede levensduur tegen over en ook is beton beter bestand tegen boomwortels. Ook hier heeft herstel nogal wat voeten in de aarde.
Betonstraatstenen leveren volgens de provincie meestal matig tot slecht rijcomfort op. En het materiaal biedt kans op verzakkingen en ook boomwortels geven meer problemen. Openbreken daarentegen is makkelijk, maar het herstel gebeurt vaak slecht, zo is de ervaring in Vlaams-Brabant.

Overigens ligt het allerbeste fietspad van Vlaanderen aan de Provenseweg in Poperinge. Het allerslechtse fietspad is te vinden in Ninove, waar de N8 met vier rijstroken door de stad loopt, maar een fietspad ontbreekt. Dat blijkt uit Fietspadenrapport dat is opgesteld door het Nieuwsblad en Radio 2. Op een internet rondvraag reageerden 20.000 lezers. De resultaten zijn hier te bekijken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vlaams-Brabant kiest onomwonden voor asfalt

Scroll naar boven