Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Verkeersveiligheidsplan gemeente Hellendoorn 2012 2015

Verkeersveiligheidsplan gemeente Hellendoorn 2012 - 2015

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:R.Elferink
  • Uitgever:Gemeente Hellendoorn
  • Datum:28-03-2012

Bij het bestrijden van de verkeersonveiligheid kan er een onderscheid gemaakt worden in infrastructurele- en niet infrastructurele projecten. Dit verkeersveiligheidsplan 2012 gaat voor een groot deel in op de niet infrastructurele projecten van de& gemeente Hellendoorn. Het doel van dergelijke projecten is om door middel van voorlichting en educatie een gedragsverandering bij de weggebruikers te bewerkstelligen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gevolgen van verkeersonveiligheid zijn zowel in persoonlijke zin als ten aanzien van de maatschappelijke kosten aanzienlijk. Verkeersveiligheid blijft daarom ook de komende jaren een belangrijk speerpunt waar de gemeente Hellendoorn zich, samen met partners, sterk voor zal blijven maken.

    De Twentse gemeenten, Regio Twente en andere partners hebben in november 2010 de intentieverklaring samenwerking verkeersveiligheid Twente 2010-2014 ondertekend. Daarin staan afspraken om het aantal verkeersdoden en -gewonden in Twente verder te beperken. Behalve door de gemeenten is er ook getekend door de provincie Overijssel, Regio Twente, politie Twente, Veilig Verkeer Nederland, het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat. Onderdeel van de intentieverklaring is het opstellen van een vierjarig
    verkeersveiligheidsplan.

    Dit verkeersveiligheidsplan geeft de lijn weer die de gemeente Hellendoorn de komende jaren zal inzetten om de verkeersveiligheid op het Hellendoornse wegennet te verbeteren. Het geeft tevens een beeld van waar we staan op het gebied van ongevallenreductie en op
    welke projecten ingezet zal worden. Het Hellendoorns Mobiliteitsplan is leidraad voor dit verkeersveiligheidsplan. Dit plan is dan ook een uitwerking van het Hellendoorns Mobiliteitsplan.

    Hoe staan we er voor?

    • _x0001_Het aantal ongevallen neemt in zijn totaliteit af;
    • Het totaal aantal slachtoffers neemt af;
    • Maar het aantal slachtoffers met letsel of ernstig letsel neemt toe, dus de ernst van de ongevallen neemt toe;
    • Percentage slachtoffers neemt toe, doelstellingen Nota Mobiliteit worden bij een voortzetting van de trend niet gehaald.

    Overige opvallende zaken:

    • Veel flankongevallen;
    • Hoofdtoedracht: voorrang/doorgang;
    • Op kruisingen binnen de bebouwde kom(BIBEKO), maar ook rechte weg BIBEKO, voornamelijk snelheid 50 km/u;
    • Botspartners: snelverkeer/langzaamverkeer;
    • Leeftijdscategorie 18 t/m 24 sterk vertegenwoordigd, ook 16 t/m 17 jarige bromfietsers en fietsers van 60+.

    De oorzaak van bijna alle verkeersongevallen ligt bij fouten die mensen als verkeersdeelnemers maken. Geen voorrang geven, te hard rijden, etc. Om te voorkomen dat deze fouten worden gemaakt zijn er drie pijlers waarop ingezet kan worden:

    1. aanpassing infrastructuur;
    2. gedragsbeïnvloeding;
    3. handhaving.

    De handhaving is een taak van de politie. Eenmaal per maand vindt er overleg plaats tussen de gemeente, politie en Veilig Verkeer Nederland. Tijdens dit overleg worden allerhande zaken besproken, waarbij ook handhaving wordt besproken. De gemeente kan de politie verzoeken op bepaalde locaties extra in te zetten op handhaving, maar dit blijft echter een taak van de politie. De gemeente Hellendoorn richt zich dus op de eerste twee pijlers.

    Bij aanpassing van infrastructuur is de actie gericht op het kleiner maken van de kans op fouten door bijvoorbeeld;

    1. een kruising overzichtelijker te maken;
    2. of op het afdwingen van verkeersveilig gedrag (door bijvoorbeeld snelheidsremmende maatregelen);
    3. veilig gedrag is een logisch uitvloeisel van het ontwerp.

    De focus ligt daarbij altijd op de plaatsen waar de meeste ongelukken gebeuren, de zogenaamde black spots.

    Bij gedragsbeïnvloeding is het de bedoeling om door gerichte acties verkeersdeelnemers zich veiliger te laten gedragen op de weg. De focus daarvan ligt op vier doelgroepen, waar ook landelijk van is geconstateerd dat inzet op deze groepen het meest zinvol is:

    • _x0001_Basisschoolleerlingen (algemeen);
    • Fietsers (algemeen);
    • Middelbare scholieren;
    • Jonge bestuurders;
    • Oudere verkeersdeelnemers.

    De gemeente Hellendoorn wil de komende jaren extra inzetten op educatie /communicatie, dus gedragsbeïnvloeding. Mede gezien het feit de infrastructuur grotendeels volgens Duurzaam Veilig (1e fase, Startprogramma) is ingericht, is Hellendoorn van mening dat in
    de gedragsbeïnvloeding nog veel winst valt te behalen.

    In samenwerking met de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland worden veel gedragsbeïnvloedingprojecten gedraaid.

Relevantie

Scroll naar boven