Venlo toont ruggengraat

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-07-2005
De Fietsbalans uit 2001 toonde al aan dat het de fietser in Venlo aan nogal wat ontbreekt. Veel omrijden, onveiligheid, tegelfietspaden, lange wachttijden bij verkeerslichten en weinig aantrekkelijke fietsroutes.
Een nieuw Fietsplan moet voor een ommekeer zorgen. Opwaardering van het fietsnetwerk, opgehangen aan een &'ruggengraat&', is het vertrekpunt.

De Fietsbalans uit 2001 toonde al aan dat het de fietser in Venlo aan nogal wat ontbreekt. Veel omrijden, onveiligheid, tegelfietspaden, lange wachttijden bij verkeerslichten en weinig aantrekkelijke fietsroutes.
Een nieuw Fietsplan moet voor een ommekeer zorgen. Opwaardering van het fietsnetwerk, opgehangen aan een 'ruggengraat', is het vertrekpunt.

Een prijskaartje hangt er nog niet aan de plannen, en de gemeenteraad moet zich er ook nog over uitspreken. Maar Venlo heeft de lat hoog gelegd voor het toekomstige fietsbeleid.
In de conceptnota wordt naast uitbreiding en verbetering van het fietsnetwerk ingezet op flankerende maatregelen zoals fietsparkeren, promotie en voorlichting.
Opzet is dat het fietsroutenetwerk wordt opgebouwd rond drie hoofdroutes, die worden aangeduid als de ruggengraat. Het gaat om de routes tussen Venlo-noord ? NS station Venlo, NS station Venlo ? middengebied/zorgboulevard, en de Maasoeververbinding Blerick.
De routes hebben een herkenbaar begin- en eindpunt, kennen geen verkeerslichten, zijn bij voorkeur 4 meter breed en uitgevoerd in asfalt. Soms worden dergelijke routes uitgevoerd als fietsstraat, in ieder geval moet hinder door autoverkeer zoveel mogelijk worden vermeden. Waar nodig worden fietsrotondes voorzien, als belangrijke fietsstromen elkaar kruisen.
Primaire routes sluiten vanuit de woonwijken en omliggende dorpen aan op de ruggengraat. Dergelijke routes zijn tenminste 3,5 meter breed (bij tweerichtingen) en wachttijden bij verkeerslichten worden zoveel mogelijk beperkt. Evenals ruggengraatroutes worden primaire routes uitgevoerd in rood asfalt en met een hoog verlichtingsniveau.
Fietsparkeervoorzieningen worden vooral gesitueerd langs deze ruggengraat of primaire fietsroutes. Voor de herkenbaarheid wordt een 'lijn' van fietsenstallingen toegepast, met eenzelfde uitstraling.
Het primaire netwerk wordt verder aangevuld met secundaire routes op wijkniveau, die bijvoorbeeld basisscholen en wijkwinkelcentra verbinden met het netwerk.
Tenslotte kent het netwerk recreatieve routes tussen de bebouwde omgeving en de groene ommelanden.
Een permanente projectgroep 'stimulering fietsgebruik' moet er voor zorgen dat de Venlonaar ook daadwerkelijk vaker voor de fiets kiest. Gedacht wordt aan subsidieregelingen voor bijvoorbeeld fietsenstallingen en activiteiten rond de opening van delen van het netwerk.
Het concept-Fietsplan kent een tijdhorizon tot 2015. Geprobeerd wordt eerst de ruggengraat te realiseren en een aantal primaire routes.

Relevantie

Scroll naar boven