Vaak kan meer dan de helft van de fietspaaltjes weg

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-07-2016

Sinds drie jaar geleden de risico&'s van fietspaaltjes nadrukkelijk onder de aandacht werden gebracht, zijn er vele duizenden verwijderd. In sommige gemeenten kan vaak meer dan de helft het veld ruimen.


Neem de gemeente Noordenveld in Drenthe. Van de in totaal 207 fietspaaltjes zijn er inmiddels zo’n 160 weggehaald. In Nootdorp stonden 74 fietspalen, dat zijn er binnenkort nog maar 36. Leiden heeft ruim driehonderd situaties met paaltjes op fietspaden onderzocht. Tweehonderd zijn weggehaald omdat ze overbodig waren. En Zoetermeer onderzocht 377 plekken met obstakels en besloot daarop om op 251 plaatsen obstakels weg te halen of fietsvriendelijker paaltjes te plaatsen. Amsterdam spant als grootste gemeente de kroon. Daar verdwenen inmiddels meer dan 2000 fietspalen.

Het inventariseren van gevaarlijke fietspaaltjes doen gemeenten op verschillende manieren. Soms trekken eigen medewerkers erop uit, vaak roept men ook de hulp in van vrijwilligers van de Fietsersbond. Een aantal gemeenten inventariseerde de problemen met de website die CROW-Fietsberaad hiervoor te beschikking stelt: www.fietspaaltjes.nl. Voordeel is dat hier zowel ‘voor- als tegenstanders’ van de paaltjes hun stem kunnen laten horen.

Bijvoorbeeld de gemeente Ommen-Hardenberg. ‘De site heeft ongeveer 25 – 30 meldingen opgeleverd. Met wisselend resultaat, aldus Erwin Plasman van de gemeente. ‘Er is een aantal meldingen waarin aangegeven wordt dat een paaltje verwijderd kan worden, maar er zijn meerdere meldingen over misbruik van het fietspad en het verzoek palen terug te plaatsen.’
‘We blijven als gemeente het standpunt houden dat na de winter de paaltjes niet teruggeplaatst worden, tenzij… Op een aantal locaties zijn de klachten echter structureel, waardoor de keus is gemaakt de paaltjes in de zomermaanden terug te zetten. Maar toch heeft deze actie - nu we voor het derde zomerseizoen op rij geen paaltjes terugplaatsen na de strooiperiode - veel locaties opgeleverd waar de paaltjes niet teruggeplaatst hoeven te worden omdat er geen klachten zijn. Er is dus bij deze actie wel degelijk winst.’

Eerder al signaleerde men in de gemeente Houten dat het weghalen van fietspalen soms tot klachten kan leidden. Vooral over de besteldiensten komen veel klachten: DHL, TNT en dergelijke en de bezorgdienst van Albert Heijn. Maar ook gewone automobilisten weten de verleiding niet altijd te weerstaan. Dat wil niet altijd zeggen dat er altijd direct een paal terugkomt. Jelger de Haas van de gemeente meldde in Fietsverkeer nr.35 hierover: ‘We kijken ook waar de auto’s vandaan komen en waar ze naar toe willen. En soms kunnen we op een andere plek iets doen waardoor het oninteressant wordt het fietspad te gebruiken. Zo bleek bijvoorbeeld dat auto’s via een parkeerplaats en over een grasstrook een stukje fietspad namen om snel op de rondweg te komen. Dat konden we tegengaan door boomstammen in de grasstrook te leggen.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vaak kan meer dan de helft van de fietspaaltjes weg

Scroll naar boven